Volvo V90 säkraste familjebilen – storsäljande laddhybrid som jumbo

Folksam har undersökt 177 familjebilars säkerhetssystem Här är hela listan som toppas av Volvo S90/V90. Bland de allra sämsta finns Sveriges mest sålda laddhybrid.
Annons

I en skrivbordsstudie har Försäkringsbolaget Folksam jämfört olika familjebilars säkerhetssystem såsom bältespåminnare, bältesförsträckare, bälteskraftbegränsare samt sidokrockgardin och integrerad bilbarnstol. 

– Vi har tittat särskilt på tre säkerhetsfunktioner hos bilbältet, där vi ser att biltillverkarna i dag ökar säkerheten även i baksätet. En annan egenskap är sidokrockgardin som i princip är standard i de flesta nyare bilmodeller. Vi kan samtidigt konstatera att integrerade framåtvända bilbarnstolar är väldigt ovanliga i dagens bilar, trots att man då minimerar risken för att barnen åker helt utan bilbarnstol, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Den känsligaste åldern är 4–5 år då barn börjar sitta framåtvända utan barnstol.

Volvo V90 säkraste familjebilen – storsäljande laddhybrid som jumbo

Av de 177 undersökta bilmodellerna är det bara Volvo S90/V90 från tillverkningsår 2016 och framåt som har samtliga säkerhetssystem som standard i baksätet –därmed tar Volvo hem priset som den säkraste familjebilen i undersökningen. 

På andraplats kommer Volkswagen Touran från 2015 och framåt. På bronsplats hittar vi Volkswagen Touareg från 2018 och senare.

Bottenplaceringarna innehas av Honda Jazz (2015–2020) på sista plats, Jepp Compass (2017–) näst sämst och Kia Ceed (2018–) som sämst. Kia Ceed PHEV blev nyligen Sveriges mest sålda laddhybrid.

Här hittar du hela listan.

 
Volvo V90 säkraste familjebilen – storsäljande laddhybrid som jumbo
Kia Ceed PHEV – Sveriges populäraste laddhybrid.

Fler säkerhetsfunktioner har blivit standard

Folksam noterar i sin studie att flera viktiga säkerhetsfunktioner blivit standard sedan 2015.

Bältespåminnaren som indikerar om någon i bilen inte är fastspänd, funktionen som standard i baksätet har ökat sedan undersökningen 2015 från 81 procent till 98 procent 2021.

Bältesförsträckaren som hastigt stramar åt bältet i krockögonblicket har under samma period ökat från 41 procent till 79 procent i baksätet. 

Bälteskraftbegränsare som släpper efter bältet för att dämpa kraftnivåerna i takt med att krafterna mot kroppen ökar då den rör sig framåt i kollisionen. Andelen bilar som har det har ökat från 48 procent till 77 procent mellan undersökningen 2015 och 2021.

Sidokrockgardin är en krockkudde som skyddar huvudet vid sidokollisioner och var standard i de flesta bilar redan i undersökningen 2015. Däremot saknas det i år i över hälften av de 7-sitsiga bilarnas bakersta rad.

– Det du kan göra för att skydda dig själv och dina barn så bra som möjligt vid en eventuell krock, är att se till att bältet sitter korrekt, det vill säga tajt och tätt intill kroppen. Många föräldrar kanske nöjer sig med att höra klicket från bältet i baksätet, men hur bältet sitter utmed kroppen spelar en stor roll när olyckan är framme, säger Anders Ydenius.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen