Många bilister på de trefiliga motorvägarna genom Stockholm beter sig regelvidrigt bakom ratten, vilket både leder till olyckor och begränsad framkomlighet. Det säger trafikpolisen Michael Wäneus till Mitt i Stockholm.
– Använd det körfält som är längst till höger, hur svårt ska det vara. Den så kallade mittfilsmaffian är ett stort problem i Stockholmstrafiken, säger han till tidningen.
På vägar där hastighetsgränsen är 80 km/h eller högre är det förbjudet att köra om på höger sida. Det gör att de som slentrianmässigt kör i mittfilen låga hastigheter kan skapa köer, eftersom de i praktiken då blockerar två av vägens tre körfält.
Det förekommer också att folk struntar i reglerna och kör om på höger sida ändå, vilket enligt Michael Wäneus kan leda till kollisioner.
– När någon kör långsamt i mittenfilen vill bilister från både det högra och vänstra körfältet köra om. När de sedan ska placera sig i mittfilen kolliderar de. Dessa onödiga trafikolyckor kostar samhället enorma summor, säger han till Mitt i.
Här är reglerna
- Huvudregeln är att omkörning alltid ska ske på vänster sida om andra fordon. Undantaget är vägar som har flera körfält i samma riktning och där hastighetsgränsen är 70 km/h eller lägre – här får man köra om i det körfält som är mest lämpligt. Den som kör om på höger sida där det inte är tillåtet riskerar 1.000 kronor i böter.
- Det vänstra och mittersta körfältet ska användas för omkörningar – i andra fall ska man alltid använda det körfält som är längst till höger. Det är inte tillåtet att utan anledning köra i det mittersta körfältet under långa perioder, eller att köra överdrivet sakta i mittfältet. De som inte följer dessa regler riskerar 500 kronor i böter.