BMW:s nya drag stoppar prutet i bilhallen

BMW tar efter Volkswagen och Mercedes – anpassar sig till en digitaliserad marknad.
Annons

Biltillverkarnas relation till sina återförsäljare är på väg att förändras. Historiskt har det normala varit att handlarna är fristående företag som köper in bilar från tillverkarna till rabatterade priser, registrerar dem och gör den klara för leverans innan de sätter sina egna prislappar på dem.

Det har inneburit att priserna hos bilhandlarna inte har varit centralt styrda. Därför har de varierat från butik till butik och har i viss mån varit förhandlingsbara. Det gör det möjligt för en kund att antingen göra en riktigt bra affär – eller betala alldeles för mycket.

Men i en tid då allt fler kunder beställer sina bilar direkt av tillverkarna på internet fungerar inte den affärsmodellen längre. Allt fler biltillverkare går nu därför mot ett system med fasta priser. De fristående bilhandlarna blir ”agenter” som jobbar åt biltillverkarna och som får kommission utbetalt för bilarna de säljer.

Både Mercedes, Audi och Volkswagen har helt eller delvis börjat sälja bilar på det här sättet – och nu inför även BMW Group ett liknande system. Enligt den tyska tidningen Automobilvoche ska Mini säljas via agenter från och med 2024, och kärnmärket BMW följa efter två år senare.

Tesla har sedan starten skippat återförsäljarna helt och hållet och sköter all försäljning internt. Det är en modell som även Volvo är på väg att ställa om till. I november 2020 sa de upp sitt avtal med Bilia efter 90 års samarbete, och har sedan dess bland annat köpt upp den fristående Volvohandlaren Upplands Motor.

 
 
 
 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen