Från 30 till 5 – Fords svenska generalagent, Hedin-koncernen, slimmar nu det amerikanska märkets återförsäljarnätverk rejält. 26 bilhandelsföretag blir av med sina återförsäljarskap och kvar blir endast Hedin Bil själva tillsammans med fyra andra.
Själva biltillverkaren i USA tog nyligen beslutet av dela sig itu för att bilda ett separat elbilsföretag, Ford Model e. Ett väl tajmat beslut, kan tyckas, när försäljningen av bensinbilar nu börjat rasa i hemlandet på grund av allt dyrare bensinpriser. Till 2024 ska Ford nu lansera sju nya elbilar i Europa.
I Sverige rör det sig nu om en ”konsolidering”, enligt generalagenten Hedin HMC Motor Company, som samtidigt byter namn. Antalet återförsäljare ska kapas för att ”effektivisera distributionskanalen” och ”skapa ett högre fokus på Ford-varumärket och öka såväl i marknadsandelar som i lönsamhet”, uppger man.
– Vi genomför denna förändring för att skapa ett större fokus på Ford-affären i Sverige tillsammans med våra återförsäljare. Vi har stora ambitioner i att öka våra marknadsandelar i landet på såväl person- som transportbilssidan och en viktig nyckel till detta är att ha en organisation som är dedikerad, fokuserad och som verkligen vill satsa på Ford, säger John Hurtig, vice vd på Hedin HMC Motor Company, i ett uttalande.
De fem återförsäljarna kommer att förfoga över totalt 66 försäljningspunkter, med en tydlig geografisk uppdelning mellan sig:
Återförsäljare | Geografiskt ansvarsområde |
Bilbolaget Nord | Norrland |
Bilbolaget Personbilar | Södra Norrland ( Sundsvall – Roslagen) |
Brandt Fordon | Nordvästra Sverige inkl. Värmland & Dalarna |
Holmgrens Bil | Sydöstra & Mellan Sverige |
Hedin Bil Mölndal AB | Södra, Västra Sverige samt Stockholm/Mälardalen |
De övriga Ford-handlarna som blir av med sina återförsäljarskap kommer att fortsatt representera bilmärket tills avtalsperioden löper ut den 2 december 2022.