Här kommer en Tesla utan luft i däcken!

Bildäck utan luft – det låter som punktering. Nej, inte alls. Goodyear har avverkat många testmil med luftfria däck på en Tesla Model 3.
Annons

Däck utan luft är ingen ny tanke.

De finns redan som tillval till Polaris terrängfyrhjulingar. De finns också till olika entreprenadmaskiner och fordon avsedda för drift i gruvor.

Redan 2011 visade Bridgestone ett koncept på ett punkteringsfritt däck, Hankook följde efter 2013 och för några år sedan förklarade Michelin att man skulle börja leverera luftfria däck för personbilar redan 2024.

Mycket snack och lite verkstad, hittills i alla fall.

Men nu meddelar Goodyear att man avverkat över 10.000 svenska mil, i hastigheter upp till 160 km/h och i temperaturer från svidande hett till snö med sina luftfria däck. En del av testerna har gjorts på en Tesla Model 3 som snurrat runt på Goodyears egen testanläggning i Luxemburg.

Det luftfria däcket nyttjar en struktur av ”ekrar” för att ge styrka men samtidigt också den stötdämpande effekt som ett normalt däck har. ”Ekrarna” är tillverkade av termoplast och tillsammans med gummit i slitytan ska däcken därmed bli 100 procent återvinningsbara.

Däcken kallas för ”non-pneumatic tires” (NPT) och enligt Goodyear ska man inte bara slippa punkteringar utan de ska även klara tung last bättre.

Man väntar nu på ett godkännande av däcken från det amerikanska transportministeriet. Men i nästa andetag erkänner Goodyear att dessa däck fortfarande är ”flera år bort”.

Här kommer en Tesla utan luft i däcken!
Det luftfria däcket är uppbyggt av lameller (”ekrar”) som ger däcket stabilitet men också stötdämpning.
Annons
Annons
Rulla till toppen