Pagani: ”Elbilar är för tunga och saknar körkänsla”

"Dumt att tro att ett fåtal superbilar ska ha någon negativ påverkan på klimatet", säger Paganis grundare.
Annons

Sedan 2018 har en grupp inom Pagani arbetat med att hitta ett koncept för hur en elektrisk Pagani kan se ut.

I en intervju med brittiska Autocar berättar Horacio Pagani, vd och grundare av Pagani, att vikten förstör körkänslan.

– Idealet hade varit att göra en lätt bil, Drömmen hade varit en 1 300 kilo tung elbil, men det är inte möjligt.

– En eldriven Pagani skulle behöva ett 600 kilo tungt batteri. För att klara det krävs en betydligt tyngre kolfiberkonstruktion, säger Horacio Pagani och pekar på nya Huayra R som har en totalvikt på 1 070 kilo.

Efter fyra år ser det ut som att Pagani ger upp.

– Vi har inte hittat något intresse på superbilsmarknaden. Inte en enda kund har frågat efter en elektrisk Pagani, säger Horacio Pagani och tillägger:

– 90 procent av världens energi skapas på ett icke förnybart sätt, det vore korkat att tro att några få supersportbilar skulle ha någon större påverkan på klimatet. 

Horacio Pagani framhåller att han inte är emot elbilar, och att företaget inte kastar in handduken.

– Jag äger själv en Tesla för att förstå elbilar och vi kommer fortsätta med att undersöka vad framtidens teknik kan ge för möjligheter.

En annan supersportbilstillverkare som funderar över framtiden är svenska Koenigsegg. De har redan konkreta planer på en elektrisk supersportbil. 

Annons
Annons
Rulla till toppen