Kravet: Förbjud mopedbilar och låt A-traktorer köra fortare

Riksförbundet M Sverige ryter till: "Dessa fordon är en fara för både förarna och miljön, men fortsätter att öka i antal."
Annons

Antalet mopedbilar har ökat kraftigt de senaste åren. Cirka 17 000 fanns registrerade vid årsskiftet i Sverige. Nu kräver M Sverige att mopedbilarna totalförbjuds.

– Mopedbilarna har låg krocksäkerhet och var fjärde mopedbil är inblandad i en olycka. Dessa fordon är en fara för både förarna och miljön, men fortsätter att öka i antal. Mopedbilarna bör fasas ut och förbjudas, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Mopedbilar tillverkas ofta av plast och glasfiber och är lätta fordon med svagare kaross. I Euro NCAP:s tester har mopedbilarna visat sig ha betydligt sämre krocksäkerhet än personbilar. De har även brister när det gäller krockkuddar och löper en stor risk att välta när de svänger häftigt. 

– Som förälder kan jag förstå lockelsen i att köpa en mopedbil till barnen, eftersom den upplevs som säkrare än en vanlig moped, men här visar det sig att karossen kan ge en falsk känsla av trygghet, säger Heléne Lilja. 

I stället för mopedbilarna vill M Sverige låta A-traktorer, som bygger på säkrare personbilar, köra 45 km/h. I dagsläget finns det cirka 50 000 registrerade A-traktorer i Sverige. 

– A-traktorer är en bra introduktion i trafiken och förbättrar mobiliteten för inte minst ungdomar. De har en stabilare och säkrare konstruktion än mopedbilar. Med en hastighetshöjning skulle trafikrytmen förbättras och fler välja bort mopedbilen, menar Heléne Lilja. 

Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att se över regelverket för A-traktorer och specifikt titta på höjd maxfart, bälteskrav och hur det kan bli svårare att ta bort fartspärren.

Annons
Annons
Rulla till toppen