Med en Honda Accord-motor blir Magnum-Ferrarin perfekt

Han gillade designen men för Time Attack räckte inte Ferrari 308:ans motoreffekt långt. Så ut åkte V8:an och i åkte Hondas lätta fyrcylinder som med turbo ska ge över 1 000 hästar!
Annons

Mike Burroughs vet att hans bygge kommer ses som ett helgerån av många Ferrari-entusiaster men har ändå fullföljt sitt drömprojekt: En 1981 Ferrari 308 GTBi snabb nog att sätta varvtider med i tävlingsgrenen Time Attack.

ånga som ser bilen som nu ställs ut på eftermarknadsmässan SEMA Show har nog trots allt svårt att inte ryckas med och imponeras av den läckra skapelsen, framhåller sajten Speedhunters Mark Ricconi som fotat verket.

Ferrari 308 – ”Magnum-Ferrarin” – som debuterade 1975 anses av många som en av de vackraste sportbilar som tillverkats. Men att hålla dessa klenoder rullande idag kräver ständig tillsyn.

Det gäller även motorn – även om insprutning år 1981 ersatte de mer underhållskrävande förgasarna. Amerikanen Mike Burroughs 308:a är en sådan – med ett litet ”i” efternamnet. Men motoreffekten gick faktiskt åt fel håll när GTB fick insprutning och hamnade på försiktiga 214 hästkrafter.

Mike kunde visserligen uppskatta ljudet från V8:an, men absolut inte den otidsenliga accelerationen.

Familjebilsmotor med enorm potential

Med en Honda Accord-motor blir Magnum-Ferrarin perfekt
Avgasgrenröret är egentillverkat. Efter ihopsvetsning keramisk ytbehandlat och målat i titansilver. Kanske görs ett ännu bättre längre fram, säger bilbyggaren.

Hondas fyrcylindriga K-motor debuterade 2001 i bland annat Civic Type-R och utvecklades från 2,0 till 2,3 och 2,4 liter. Den sistnämnda största varianten användes framförallt i familjebilen Accord här i Sverige.

Den lättviktiga helaluminiummotorn har Hondas prisade i-VTEC-system för variabel ventilstyrning som bidrar till en andningsförmåga och varvvillighet utöver det vanliga. Turboversioner har på senare tid även kommit från Honda men det var när trimmare tidigt kombinerade K-motorns fina andningsförmåga med rejälare hetsfläktar som effektsiffrorna började skena.

Mike Burroughts har följt K-trimmarbiblen till pricka och kombinerat ett 2,4-liters K24 block med ett bättre flödande K20-cylinderhuvud som med laddluftkylare och ett gigantiskt G42-1200 (som i 1 200 hk) turboaggregat från Garret väntas ge runt 1 000 hästkrafter vid hjulen när allt klart!

Med en Honda Accord-motor blir Magnum-Ferrarin perfekt
Ut med V8:an åkte även den gamla växellådan och den klassiska växelkulissen. Nu ser en 5-växlad, sekventiell låda från Quaife till att föraren kan panga i växlarna utan onödigt tidsspill.

Med en vikt under 1 100 kilo är det ingen tvekan om att det här är en väldigt snabb Ferrari, troligen den snabbaste Ferrari 308:an världen skådat.

Frontspoiler och skärmbreddare kommer från den japanska företaget Liberty Walk. Detta ger bilen ett betydligt brutalare och mer racingmässigt intryck som för tankarna till de få Grupp 4- och Grupp B-versioner av 308:an som tävlade i rally och racing när det begav sig. Men den gigantiska bakvingen lyfter nästan fram Mike’s skapelse till tävlingsversioner av 458/488.

Med en Honda Accord-motor blir Magnum-Ferrarin perfekt
Mike har skojat till det och 3D-printat ett nytt emblem. Detta då 308 står för en trelitersmotor med åtta cylindrar och nu gäller 2,4 liter och fyra cylindrar. En ”berlinetta” (GTB) istället för ”targa” (GTS) är det dock fortfarande – men ett ”K” för Hondas motor ur K-serien var roligare.

Bilen är helt genomgången och innehåller mängder av specialtillverkade delar i sin förvandling till ändamålsenlig Time Attack-redskap. Sandblästrad och lackad ram, pulverlackerade motorfästen och hjulupphängningar har gjort underverk för helhetsintrycket.

Motorrummet med den borstade laddluftkylaren och allt övrigt målat eller pulverlackerat ser klart inbjudande ut. Klassiska veteranbilsproblem som att limmet till den läderklädda instrumentpanelen hade släppt har förstås också åtgärdats.

Med en Honda Accord-motor blir Magnum-Ferrarin perfekt
Motorhuven, som gjutits i kolfiber, har fått ett stort luftutsläpp för att evakuera kylluft från en tilltagen, liggande kylare. Om du vill ha samma huv till din 308 går det bra – gjutplugg är gjord av originalhuven.

 

Det som kanske sticker lite i ögonen är att denna restomoddade bil var långt ifrån ett vrak innan projektet startade. Istället ett fint, gult exemplar med cirka 6 100 mil på mätaren som Mike fick ge motsvarande cirka 650 000 kronor för.

Oavsett – två år senare är den en 308:a som du aldrig sett eller hört den!

Du som vill se hela bygget fortskrida kan göra detta på Mike Burroughs-ägda StanceWorks YouTube-kanal här. Fler bilder hittar du i Speedhunters artikel om bilen.

Annons
Annons
Rulla till toppen