Litiumbrist hotar – då kan natrium köra om

Skenande litiumpriser öppnar dörren för vanligt natrium. I Kina lanseras nu elbilar med billigare natriumjonbatterier.
Annons

Litiumbrist hotar på sikt elbilsomställningen i världen. I takt med att efterfrågan ökat har också priset på det och andra viktiga råmaterial till batterier skenat. Samtidigt har ett annat, mycket vanligare grundämne seglat upp som utmanare till litium: natrium.

Just nu pågår ett ”vattendelande ögonblick” för batteritekniken när de första, billiga elbilarna med natriumjon-batterier rullas ut i Kina. Det rapporterar Bloomberg News med hänvisning till den egna analysfirman Bloomberg New Energy Finance (NEF).

År 2035 kan batteritypen minska den globala efterfrågan på litium med 272 000 ton och uppnå en marknadsandel på 7 procent globalt, uppskattar firman. Skulle utdragen litiumbrist uppstå under tiden kan omställningen gå ännu fortare.

Det kan låta som lite, men samtidigt är ”den absoluta tillväxten mycket betydande, vilket är en konsekvens av hur snabbt hela marknaden växer”, skriver Bloomberg NEF i sin rapport.

Även kobolt och nickel ersätts i tillverkningen av natriumjonbatterier jämfört med mer konventionella litiumjonbatterier. Som den kinesiska batterijätten CATL framhävt tål natriumjon dessutom kyla bättre.

Natrium går också att utvinna i hela världen från bland annat vanligt havs- eller bergssalt – medan litium återfinns i ett fåtal länder och anrikas huvudsakligen i Kina.

Den stora nackdelen för elbilar stavas kortare räckvidd, eftersom energitätheten är klart sämre i natriumjon- än i litiumjonbatterier. Men det kompenseras alltså för med en lägre prislapp. Batteritypen väntas därmed bli vanlig i budgetbilar och instegsmodeller.

I videon nedan förklarar amerikanska CNBC för- och nackdelarna med natriumjonbatterier närmare och intervjuar bland andra anställda på batteritillverkarna Faradion och Natron Energy, som båda satsar på batteritypen:

Annons
Annons
Rulla till toppen