Nyobolt EV – elbilen som laddas på 6 minuter

”Som att tanka en bensin- eller dieselbil”. Brittisk startup visar superbatteri i pånyttfödd lättviktsikon.
Annons

Ett stort genombrott inom batteriteknik, det hävdar den brittiska startupen Nyobolt sig ha åstadkommit och resultatet har man bakat in i konceptbilen Nyobolt EV.

Företagets battericeller använder det metalliska grundämnet volfram i sina anoder vilket ska låta dem tåla så pass mycket ”kräm” från laddstolpen att snabbladdning tar ”endast några minuter”. Till råga på det spar cellerna också vikt vilket förklarar varför man valt att demonstrera dem i en nytappning av Lotus nyligen nedlagda lättviktsikon Elise.

Nyobolt menar att deras batteriteknik är ”tillverkningsbar och skalbar redan nu och kommer att göra det lika bekvämt att ladda som att tanka en bensin- eller dieselbil”. Man tillägger också att batteriet ska tåla att snabbladdas i 2 000 cykler utan ”större prestandaförlust”. Livslängden ska vara hela 300 000 engelska miles, eller drygt 48 000 mil.

Bortsett elbilstekniken är det Callum Design, grundat av den gamle Jaguar Land Rover och Aston Martin-designchefen Ian Callum, som ritat och tagit fram konceptbilen. Firman kopplade faktiskt in Lotus Elise ursprungliga designer Julian Thompson på projektet redan 2021, innan han klev på sin nuvarande tjänst hos General Motors i Europa, enligt brittiska Autocar.

Grunden till Nyobolt och Callum Designs konceptbil eller ”teknikdemonstrator” är en äldre Lotus Exige S, vilket teknisk sett gör den till en så kallad restomod. Designmässigt understryker man däremot att man velat blicka framåt och inte bakåt.

Om Nyobolts löfte om snabbladdning på ”tanka bränslebils”-nivå låter för bra för att vara sant så låter räckviddssiffran desto rimligare: Konceptbilens 35 kWh stora paket ska räcka för 25 mils körning.

Aggressiv snok med tydliga drag av ursprungliga Lotus Elise, fast förstås med modern led-belysning.

Prestandasiffrorna ligger i sin tur någonstans mittemellan: 476 hk (350 kW) och 500 Nm ska ge bilen en vikteffekt på strax över 400 hästar per ton (ca 300 kW/ton). Någon exakt tjänstevikt uppges dock inte, mer än att den ska ligga ”närmare ett ton än två”. Med tanke på att torrvikten ska vara 1 246 kg lär det innebära strax under 1 500 kg.

– Nyobolts teknik gör att den här bilen kan kryssa alla rutor som gjorde den ursprungliga Elise till en så åtråvärd förarbil med kultstatus. Men den är elektrisk. Dessa två saker går vanligtvis inte hand i hand på grund av vikt och begränsningar med paketeringen av batterier, säger Callum Designs kreative ledare Aleck Jones till Autocar.

En fullgod prototyp ska färdigställas och börja vägtestas i Storbritannien i november, uppger Nyobolt till Autocar. Om det blir någon serietillverkning ska sedan bestämmas ett år senare. Enligt Autocar väntas tillverkningen i så fall gå på lågvarv – runt 25 bilar om året – vilket antyder att prislappen blir rätt så stor.

Annons
Annons
Rulla till toppen