Här är elbilen som aldrig ska skrotas

Behåll bottenplattan och byt ut resten. Så tänker studenter vid Eindhovens tekniska universitet minska fordonsbranschens koldioxidutsläpp.
Annons

Studenter vid det tekniska universitetet i Eindhoven i Holland har tittat närmare på hur man kan förlänga livet på uttjänta personbilar, som annars hade hamnat på skroten. Genom att producera fordonet med två separata huvudkomponenter kan koldioxidutsläppen vid den totala produktionen minskas med en tredjedel, jämfört med genomsnittsbilen. 

Två huvudkomponenter innebär sedermera två skilda livscykler. Den ena huvudkomponenten, fordonets bottenplatta, består av chassit, batterier och motorn. Den övre halvan består av karossen, med utbytbara material såsom stolar, inredning och annan elektronik. 

– Om vi slutar se på bilar som en enda enhet, och i stället som två separata livscykler, kan vi få till en systemändring, säger Stijn Plekkenpol, projektansvarig i studentgruppen TU/ecomotive vid Eindhovens tekniska universitet i ett pressmeddelande. 

– För konsumenten blir skillnaden väldigt liten. TU/ecomotive ser ett system där bilar sköts om centralt och där konsumenten leasar fordonet. Leasingföretaget ser till att kunden har en ”uppdaterad” bil; vart femte år uppdateras ovandelen, och efter 20 år byter man bara ut hela ovandelen, medan bottenplattan förblir mer eller mindre densamma. 

Genomsnittsbilen i Holland skrotas efter 20 år. Med denna teknik skulle man därmed kunna utöka bilens totala livslängd genom att endast byta ut den uttjänta ovandelen. 

Eindhovens tekniska universitet är inte främmande för progressiva idéer. Förra året tog skolan fram en koldioxidslukande elbil som samlade in koldioxid från luften under färd i stället för att släppa ut den. 

Annons
Annons
Rulla till toppen