Ai-kamera fångar 100 lagbrytare per dag

På tre dagar fångade en Ai-kamera 297 trafikförseelser under ett test. Kommer tekniken att bli permanent i jakten på farliga syndare?
Annons

Kameror kopplade till en radar och en blixt används i dag på tusentals platser runt om i Sverige för att bekämpa fortkörning. De kallas ATK – Automatisk Trafikkontroll – och är en framgång enligt polisen.

En nytillkommen fara i trafiken är rattsurfare som kan ses vingla runt på vägen likt ett fyllo. I dag övervakar den svenska polisen detta felbeteende manuellt genom visuell observation från fordon.

Det är resurskrävande och skulle kunna effektiviseras genom automatiska kameror som med AI-teknik kan identifiera förseelser som rattsurfning, att säkerhetsbälte inte används, felaktig användning av kollektivkörfält, identifiera körning av avställd bil med mera.

Det australiska teknikföretaget Acusensus lanserade 2018 säkerhetssystemet Heads Up som gör just detta. Nyligen testades det av polisen i brittiska Cornwall. På tre dagar fångades 297 förseelser på bild, uppger BBC.

Övervakningssystemet Head Up kan vara mobilt eller fast installerat. Foto: Acusensus

Kamerasystemet använder flera kameror för att få bilder ur olika vinklar. För att bilderna ska bli skarpa belyses bilen med en blixt. Den är försedd med IR-filter som gör att synliga ljusstrålar stoppas. Blixtljuset är alltså osynligt för människor. För att kamerorna ska fånga ljuset har deras IR-filter framför sensorn monterats bort.

Efter att mjukvaran sorterat ut förbrytarna granskades de utvalda bildbevisen manuellt av polisen – ett förfarande som är betydligt mer effektivt än mänsklig övervakning.

Systemet används redan i USA, Spanien, Nederländerna, Belgien, Sydafrika, Indien och Australien. Enligt Acusensus minskar olyckorna i de övervakade områdena med 22 procent.

– Distraherad körning är en universell utmaning. En fjärdedel av trafikolyckorna involverar en distraherad förare och nio procent av alla dödsfall på vägen kan tillskrivas förare som distraheras av en mobiltelefon, säger Acusensus grundare och vd Alex Jannink.

Frågan är om kameratekniken även ska börja tillämpas på svenska vägar?

– Svensk polis har kampanjer där de vissa veckor lägger fokus på att exempelvis jobba extra hårt med hastighetsövervakning. Där skulle det kanske vara intressant att ha ett liknande verktyg, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, till Ny Teknik.

Hon påpekar dock att detta är en sak för polisen eftersom det är deras uppgift att övervaka brott, men menar också att liknande teknik kan användas direkt i bilen.

– Om man tittar på hur man använder AI generellt så finns det mycket smartness i fordonen nu, och vi ser att vi kan få mycket hjälp genom att använda den tekniken. Intelligens ska inte sitta i infrastrukturen utan man ska utnyttja det som hela tiden händer i fordonen. Den här typen av data är i sin linda i dag, men det finns ett internationellt samarbete för att man ska röra sig snabbare framåt kring den här sortens beslutsunderlag, säger Maria Krafft.

Hon ser också möjligheter att bilarna rapporterar in data om vägförhållandena till Trafikverket, och som sedan kan kommunicera ut till andra bilar.

– Det är fordonen som är snabbast på att fånga upp de här delarna som vi kan dra nytta av. Det är till nytta för den enskilda föraren – att tala om att det finns vilt på vägen, att det är halt eller ett trafikarbete, säger Maria Krafft.

Annons
Annons
Rulla till toppen