Skarpare fartkamera kan fånga fler

Nästa generation fartkameror ska kunna övervaka flera filer och fordon samtidigt och få skarpare bilder. Framöver väntas AI-teknik som kan hitta rattsurfare.
Annons

Det finns 2 400 fartkameror (ATK) i Sverige och med början nästa år ska de uppgraderas till en ny och mer effektiv version kallad Argus IV. Den nya kameran får utökad kapacitet och kan därför placeras i fler trafikmiljöer.

Argus IV från svenska Sensys Gatso Sweden i Jönköping har en mer avancerad radar och en mer högupplöst kamera än tidigare versioner, var ViBilägare först med att rapportera.

Radarn kan börja mäta ett fordon på 150 meters avstånd och gör 21 mätningar per sekund. Tack vare radarns möjlighet att övervaka flera filer samtidigt kan kamerorna placeras på fler platser än tidigare. Radarn blir också mer riktad vilket gör att kameran inte utlöses av tåg som passerar intill vägen.

– Eftersom man kan mäta vinkeln till de fordon man mäter på kan man peka ut exakt vilket fordon som radarn registrerat i bilden och även blockera avsnitt på vägen, eller vid sidan av vägen, där man inte vill ha någon mätning alls, säger Erik Hemgren, utvecklingschef till ViB.

En mer högupplöst kameradel gör det möjligt att identifiera förare även om bildens utsnitt är brett för att få med alla filer.

– Hittills har de framför allt placerats utmed landsbygdsvägar. Nu kan de också placeras på tätortsvägar, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK, Automatisk trafiksäkerhetskontroll, på Trafikverket.

Studioblixten (1) belyser motivet under mindre än en tusendels sekund så att bilden blir skarp och tydlig. Radarn (2) börjar mäta på 150 meters håll och gör 21 mätningar per sekund. Fartsyndaren fångas på en bild med en kameran (3). Med moderna högupplösta kameror blir det möjligt att fotografera av flera bilar samtidigt och ändå identifiera förare. Foto: Trafikverket.

Kameraskåpen görs om så att de blir bättre skyddade mot stöld (förra året stals 150 kameror) och kan monteras i portaler över vägarna.

Under tre år ska antalet fartkameror utökas med mellan 200 och 250 per år. Var de nya kamerorna ska placeras är ännu inte bestämt, men tekniken öppnar för att placera kameror på fler ställen, till exempel i breda korsningar.

Kostnaden för en kamera är cirka 750 000 kronor inklusive montering och uppkoppling. Det gör att kamerorna bara sätts upp där det passerar minst tre tusen fordon per dygn. Vägledande för platsvalen är en analys utifrån var kameran kan få störst positiv effekt för trafiksäkerheten.

Att byta ut alla befintliga kameror beräknas ta sex år.

Trots att de nya fartkamerorna är mer effektiva räknar inte Trafikverket med att fler förare ska bötfällas. Flaskhalsen är polisens utredningskapacitet i Kiruna.

I framtiden kan smart programvara med AI-teknik hjälpa till att analysera bilderna. Då kan det bli möjligt att låta en dator identifiera bilder på personer som rattsurfar. Det sker redan i flera andra länder. Det innebär dock att alla bilar måste fotograferas.

Annons
Annons
Rulla till toppen