Lexus LF-ZC och LF-ZL – föraning om 2026

2026 ska Lexus lansera sina första elbilar som är i grunden konstruerade för att vara helelektriska. Nu visas två koncept på dessa bilar.
Annons

Inför bilmässan Japan Mobility Show i Tokyo har de flesta av landets biltillverkare tagit fram nya konceptbilar. Lexus bjuder på två stycken systermodeller.

2026 ska Lexus lansera sina första elbilar som är i grunden konstruerade för att drivas helt elektriskt. Nu visas två koncept på dessa bilar: sedanen Lexus LF-ZC och suven Lexus LF-ZL.

Lexus LF-ZC ska bli räckviddsalternativet.

Lexus LF-ZC – Lågt luftmotstånd och dubblerad räckvidd

Sedanen Lexus LF-ZC är ett skolexempel på att lågt luftmotstånd ger längre räckvidd. Med endast 0,2 i cd-värde är Lexus LF-ZC i klass med Mercedes EQS.

Längden är 475 cm och axelavståndet är 289 cm. Tack vare ett lågt batteripaket kan bilen göras blott 139 cm hög utan att takhöjden blir besvärande låg.

Batterierna har så kallade prismatiska celler som tack vare sin form kan packas tätt, utmaningen blir att kyla dem.

Lexus anger att räckvidden ska vara det dubbla jämfört med dagens elbilar, vi antar att de då syftar på Toyotas egna modeller som inte direkt imponerat med sin räckvidd.

Lexus LF-ZL är 530 cm lång.

Lexus LF-ZL – Lång elsuv med gott om plats

Elsuven Lexus LF-ZL har också en slank kaross och ett sluttande tak på 170 cm som högst. Det innebär att crossover är ett mer passande namn än suv. I likhet med Polestar 4 och Avtr 12 saknas bakruta. Bakåtsikten säkras i stället med en videokamera.

Lexus LF-ZL är riktigt lång, hela 530 cm, det borde göra det möjligt att få in dubbla baksäten, men konceptbilen har bara ett. Avståndet mellan hjulaxlarna är också väl tilltaget, 335 cm. Bredden är 220 cm.

Lexus är inte så generösa med detaljer och specifikationer, men anger att LF-ZL har steer-by-wire. Det finns alltså ingen mekanisk koppling mellan ratt och hjul.

De två bilarnas operativsystem är egenutvecklat och kallas Arene OS.

Benutrymmet bak är slösande tack vara bilens längd.

Effektivare och billigare tillverkning

En ny trend i bilvärlden är gigacasting som innebär att stora delar av bilen gjuts i ett stycke, något som spar tid och reducerar antalet komponenter. Det innebär i sin tur kostnadsbesparingar. Både Lexus LF-ZC och LF-ZL ska byggas modulärt. Tre stora delar ska gjutas – en framdel, en mittdel och en bakdel – för att senare sammanfogas. Det ska effektivisera produktionen och ge en stadigare konstruktion.

En annan fördel är att mittdelen kan konstrueras om för ny batteriteknik utan att fram- och bakdelen behöver göras om.

Bottenplattan byggs ihop först så att den själv kan rulla vidare genom produktionen. Det gör att Lexus slipper ha fasta produktionslinor i fabriken – det ger större flexibilitet och spar slantar.

Alrik kör Lexus RZ 450e – Skandalbil i lyxig Lexus-svid
Lexus Electrified Sport gör 0–100 km/h på 2 sek med manuell låda
Lexus UX 300e får 40 procent längre räckvidd och tystare kupé
Annons
Annons
Rulla till toppen