”Kjol-teknik” ska ge längre räckvidd

En ny teknik som ska utöka räckvidden hos elbilar har presenterats i veckan. Bakom tekniken är Hyundai Motor Company och Kia Corporation.
Annons

Tekniken heter Active Air Skirt, förkortat AAS, och ska minska det aerodynamiska luftmotståndet vid körning i höga hastigheter. 

Med AAS styrs luftflödet kring den nedre delen av bilens front och minskar turbulensen som uppstår kring hjulen vid högre hastigheter. 

När fordonet kommer upp i 80 km/h sätts AAS-systemet i gång, som är installerat bakom stötfångaren och framför hjulen – klaffar viks ned och minskar den turbulenta luften som annars uppstår. 

Klaffarna ser ut som luftbromsar på ett flygplan och tycks egentligen vara kontraproduktiva. Men i själva verket blir effekten tvärtom då luftflödet får en smidigare passage, och minskar således “draget”. 

Genom att installera AAS på en Genesis GV60 har man kunnat utvärdera dess funktion. Luftmotståndet minskade med 2,8 procent och gav ett minskat cV-värde med 0,008 enheter. I mer greppbara termer motsvarar detta omkring 6 km i räckvidd. 

– Denna teknik förväntas ha en större effekt på exempelvis suvar, där det är betydligt svårare att förbättra aerodynamiken, säger Sun Hyung Cho, ansvarig för Mobility Body Devolopment Group hos Hyundai Motor Group, enligt ett pressmeddelande

– Vi fortsätter vår strävan att förbättra körkänslan och väghållningen hos elbilar genom aerodynamiska framsteg. 

Hyundai och Kia har ansökt om patent både i Sydkorea och USA och tittar på möjlig massproduktion efter klargjorda tester. AAS-bra, säger vi.

Annons
Annons
Rulla till toppen