Tullarna väntas höjas – kinabilarna blir dyrare

Den kinesiska bilindustrin räknar med att EU:s importtullar för bilar kommer att höjas redan i år, det uppger en högt uppsatt chef på den statliga biltillverkaren SAIC för auto motor & sport.
Annons

I dagsläget är tullsatsen för bilar tillverkade i Kina och sålda inom EU tio procent. Bilar som tillverkas inom EU och skickas till Kina får dock betala 18 procents tullavgift.

Redan i höstas tillsatte Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen en utredning om kinesiska staten subventionerar försäljningen av bilar inom Europa.

Resultatet från utredningen dröjer, men vid en intervju med Aiden He, chef för SAIC-märket MG i Europa, avslöjar att man är beredda på att tullen kan komma att höjas redan i sommar eller under hösten.

– Anser du att kinesiska staten subventionerar elbilsförsäljningen i Europa?
”Jag anser att det påståendet är fel. Om en regering sätter ambitiösa mål för elektrifieringen av sin bilflotta måste man stötta industrin. Och Kina har klara mål, vi ska elektrifiera landet snabbt, och då behövs stöttning av industrin. I Europa gör man samma sak med exempelvis fabriker för elbilsbatterier, eller elbilsfabriker. Det är naturligt. Vi får inga speciella subventioner.”

– Kommer EU höja tullarna för kinesiskbyggda bilar?
”Utredningen startade förra året i september och vi väntar på resultatet, som vi givetvis kommer att följa. Vi följer alla EU:s regler som GDPR och så vidare.”

– Ryktet säger att tullen kan komma att höjas till 18–20 procent redan i juni.
”Det är ett beslut för EU, om det sker redan i juni vet jag inte, men det lär komma. Vi får dubbelkolla våra kostnader och se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Det är mycket rykten överallt, men vi måste vara förberedda.”

Aiden He, vice president MG Motor Europe, ett dotterbolag till SAIC.

– Vad tror du att reaktionen från den kinesiska staten blir om tullen höjs så mycket?
”Jag tror att de måste tala, vi har varit i EU under en lång tid och om affärer kan man alltid tala. De politiska reaktionen kan jag inte förutspå. Men det här handlar om affärer, så jag hoppas alla sitter ner och diskuterar detta. ”

– Ett sätta att parera en högre tull är att bygga fabriker i Europa.
”Ja, men vi gör allt i lugn och ro efter att ha utrett allt. Men det är logiskt att bygga en fabrik i Europa, inte minst för att slippa de höga fraktkostnaderna, som ligger runt 1 000 dollar för en bil.”

– Tar det två till tre år att bygga en fabrik?
”Ja ungefär så, och vi måste bygga upp en kedja med underleverantörer, det är viktigt och tar också tid. Men vi har 13 fabriker i Kina och är bra på det.”

– Skulle nu kunna starta tillverkning i Europa tillsammans med Volkswagen, på samma vis som ni hjälper VW med att bygga bilar i Kina?
”Det är upp till dem. Men kanske det. Vi har en tajt och bra relation med Volkswagen.”

Kina är nu världens största bilexportör
Alrik: Hand i hand med Kina?
Annons
Annons
Rulla till toppen