Nya Mercedes-AMG GT 43 Coupé

Med nya AMG GT 43 utökar Mercedes-AMG sin portfölj med en bil som utlovar en upplevelse för konnässören. Motorteknik direkt från Formel 1 förstärker habegäret.
Annons

Med en tvåliters turbofyra på framaxeln med 421 hk och drivning i bakaxeln har Mercedes-AMG lyckats ge denna coupé en balanserad viktfördelning för en dynamisk väghållning. 

Som en extra krydda har man även utrustat motorn med en elektrisk avgasturbo – teknik hämtad direkt från Formel 1 – som ger en rapp gasrespons över hela registret. 

Tillsammans med bilens 48-voltssystem, som också driver dess startgenerator, får man även tillgång till en extra energiknuff på 14 hk. 

Precis som hos vilket annat flygplan som helst finns även här aktiv aerodynamik: systemet har fått det inte helt fantasilösa namnet Airpanel. Det består av klaffar som öppnar och stänger beroende på behov och därmed förbättrar luftflödet kring bilen. 

Även den bakre spoilern är aktiv och styrs efter hastighet, acceleration samt styrrespons. I hastigheter från 80 km/h kan spoilern ställas i fem positioner.

Upphängningen hos AMG GT 43 består av komponenter i aluminium – allt för att minska den ofjädrade vikten. 

Med all denna kraft och aktiv aerodynamik behövs förstås (förutom sunt förnuft bakom ratten) stoppkraft. Välkommen upp på scen: kompositbromsar. Med bromsskivor med en diameter på 390 mm fram och 360 mm bak imponerar denna best med just utomordentlig stoppkraft. 

– Vår AMG GT-familj är längst fram i vår portfölj och förkroppsligar andan i vårt varumärke: Körprestanda, säger Michael Schiebe, vd hos Mercedes-AMG. 

– Därmed är vi glada över att familjen växer med GT 43. Den känns tydligt igen som en GT men skiljer sig märkbart från övriga modeller. Den tilltalar kunder som älskar design med fokus på elegans men som vägrar kompromissa på körglädje och kördynamik. Konceptet med bakhjulsdrift gör GT 43 till en väldigt körbar bil som kommer sätta ett leende på dina läppar på slingrande landsvägar.

För den som har lust är det även möjligt att utrusta sin AMG GT 43 med bakhjulsstyrning. 

Körprogrammen är sex till antalet: Smooth, Comfort, Sport, Sport +, Individual och RACE. Varav det sista ingår endast ihop med AMG Dynamic Plus-paketet.

Som standard sker levereras på 19-tummare men detta går förstås också att skoja till med både 20- och 21-tummare. 

Inredningen bjuder i sin tur på en analog känsla som man internt kallar ”hyper-analogue”. Detta innebär en fullt digital instrumentbräda som kan anpassas efter tycke och behov. 

Sportstolar à la AMG är så klart standard medan prestandastolar finns som tillval. Med Manufaktur-programmet finns det även en trio med färgval för inredningen. Hela interiören i sig finns sedermera i sju färgkombinationer. 

Toppfarten är enligt pressreleasen 280 km/h och från 0–100 km/h går på 4,6 sekunder. 

När, var, hur eller varför bilen kommer till Sverige kommuniceras inte i dagsläget. Något pris har heller inte kommunicerats.

Nya Mercedes-AMG GT Coupé är mer praktisk
Annons
Annons
Rulla till toppen