Med Kia K4 vill den sydkoreanska tillverkaren visa nya framsteg inom fordonsdesign, bland annat med en interiör som omfamnar samtliga i stället för att fokusera på föraren.
Här menar Kia att man har anammat sin designfilosofi ”Opposites United” som ”sammanför rena facetterade ytor och tekniska detaljer i ett djärvt sammanhängande uttryck”, enligt Kias designchef Karim Habib.
Förutom ”Opposites United” pratar man även om konceptet ”Twist Logic”. Det gäller att hålla tungan rätt i mun här och hålla isär begreppen. Kia förklarar detta enklast genom att man bemöter vissa logiska lösningar och ytor på ett mindre konventionellt sätt – detta för att skapa en säregen produkt som skiljer sig i en generativ samtid.
– Varje aspekt stärker ytterligare relationen mellan varumärke och design, tillägger Karim Habib, enligt ett pressmeddelande.
Med designelement som strålkastare integrerade i lister och vertikala lampor i ytterkant strävar Kia efter ett designkoncept som liknar inget annat. Detta gäller även interiören.
Man har minimerat antalet fysiska knappar – och går helt emot exempelvis Volkswagens växande motreaktion – och samtidigt skapat en miljö som välkomnar utan att ge känslan av att en ”maskinell förarcockpit”, som Kia beskriver det.
Fler detaljer kommuniceras i samband med den globala världspremiären i New York den 27 mars, på New York Auto Show. Om Kia K4 lanseras i Europa framgår emellertid inte.
Vi lägger ingen värdering i de stora orden och uttrycken utan låter dig bilda en egen uppfattning. Vad tycker du? Är Kia K4 verkligen så nyskapande?