Några månader efter beslutet genomförde Kvdbil en undersökning för att titta djupare. Majoriteten var emot avskaffandet av klimatbonusen medan 23 procent stödde beslutet.
Färska siffror visar dock att det är en växande andel som numera är för beslutet. Men de som vill återinföra klimatbonusen är i fortsatt majoritet, om än knappt – 53 procent vill återinföra medan 47 procent är emot.
– När vi gjorde den här [första] undersökningen för ett år sedan hade vi även ett vet ej-alternativ. Dessa röster verkar främst ha gått till gruppen som inte önskar se ett återinförande, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
– Det kan tyckas lite förvånande med tanke på ekonomins utveckling och den inbromsning vi ser i elbilsförsäljningen. Samtidigt är det känt att många har ansett att bonusen gynnat vissa grupper.
Bör klimatbonusen återinföras?
Totalt | Bilägare | Ej bilägare | Storstadsregion | Övriga landet | |
Ja | 53 % | 51 % | 64 % | 57 % | 51 % |
Nej | 47 % | 49 % | 36 % | 43 % | 49 % |
Vilka biltyper borde omfattas av en klimatbonus?
Drivmedel | Totalt | Bilägare | Ej bilägare | Storstadsregion | Övriga landet |
Nya elbilar | 55 % | 56 % | 51 % | 57 % | 53 % |
Både nya och begagnade elbilar | 55 % | 54 % | 56 % | 59 % | 51 % |
Nya laddhybrider | 38 % | 41 % | 27 % | 35 % | 40 % |
Både nya och begagnade laddhybrider | 32 % | 34 % | 26 % | 29 % | 35 % |
Nya mildhybrider | 8 % | 10 % | 2 % | 7 % | 9 % |
Både nya och begagnade mildhybrider | 10 % | 11 % | 6 % | 9 % | 10 % |
Nya gasbilar | 10 % | 12 % | 4 % | 6 % | 12 % |
Både nya och begagnade gasbilar | 8 % | 8 % | 5 % | 6 % | 9 % |
Tveksam/vet ej | 17 % | 16 % | 22 % | 18 % | 17 % |
Undersökningen genomfördes i samband med Kantar Medias webbpanel mellan 4-8 januari 2024 där 1 316 personer i åldrarna 18-70 deltog varav 1 055 hade tillgång till bil.
Skulle en återinförd klimatbonus vända på den sjunkande försäljningen av elbilar? Kommentera nedan!