Därför är hybridtekniken överlägsen i stadstrafik

Att köra på el i stadstrafik – kan det verkligen vara så annorlunda mot att köra med en vanlig bensin- eller dieselbil? Ja, skillnaden är faktiskt enorm.

Det första du märker när du kör genom stan på eldrift är förstås att det är helt tyst. Bilen rullar silkesmjukt och ljudlöst genom stadstrafiken och det är fantastiskt avslappnande. Både hjärnan och kroppen slappnar av på ett helt annat sätt än om förbränningsmotorn är igång.

Men du märker förstås också att bensinförbrukningen och de lokala utsläppen går ned till noll*. Det är viktigt i stadsmiljön där luften ofta kan vara smutsigare än EU:s gränsvärden tillåter.

Hybriddrivlinorna har många gånger hyllats av motorpressen just för hur bekväma de är vid stadskörning. Bilen är verkligen silkeslen att köra, och aldrig ryckig ens om föraren hastigt behöver släppa upp gaspedalen och bromsa, eller om hen snabbt behöver komma iväg i en korsning.
Det är också vid stadskörning som elhybriden är som snålast och gör störst skillnad jämfört med en bil utan elmotor eller liten elmotor. Mildhybrider har så liten motor att de inte klarar att köra på enbart elmotorn, med förbränningsmotorn avstängd.

Ju trögare trafiken flyter, desto effektivare och mjukare är elhybriden att köra.

Det bästa är också att du inte behöver anpassa dig eller din körning om du inte vill. Lägg i Drive som i vilken bil med automatlåda som helst och kör iväg, så kommer du snart dra nytta av elhybridtekniken.

I de senaste modellerna finns dessutom ett särskilt ”EV-läge” som gör att bilen rullar så mycket den kan på eldrift.

LÄS MER: Allt om elhybridteknik 

Det finns framför allt tre anledningar till att Toyotas elhybrider passar så bra för stadskörning, och att de faktiskt är snålare och bekvämare att köra ju längre kön är.

 

*I genomsnitt 50 % av körtiden. 

Därför är hybridtekniken överlägsen i stadstrafik

1. En automatlåda utan växlar

Toyotas elhybrider har en elmotor som tar hand om körningen i lägre hastigheter och under kortare sträckor – den är alltså optimal för stadstrafik. Men det finns också en bensinmotor som kan stötta när det behövs, till exempel på långkörningar, i högre hastigheter eller när batteriet behöver laddas. På så sätt behöver du aldrig ladda bilen med sladd.

Elhybriderna har också en steglös automatlåda som inte behöver växla. Den gör att bensinmotorn alltid kan ligga på optimalt varvtal, där den är så stark den behöver vara men samtidigt har så låg förbrukning som möjligt.

Att det inte finns några växlar är den viktigaste ”hemligheten” till varför Toyota C-HR och de andra elhybriderna i modellprogrammet passar så bra i stadstrafik.
Automat ingår alltid i grundpriset.

Därför är hybridtekniken överlägsen i stadstrafik

2. Motorerna kompletterar varandra

Motorerna är ihopkopplade med växellådan i en ”centraldator” som räknar ut hur bilen ska bete sig i olika situationer. Eftersom motorerna är helt i synk kan de komplettera varandra perfekt, och övergångarna mellan bensin- och eldrift är alltid mjuka och näst intill omärkliga – det är ett resultat av att Toyota utvecklat hybriddrivlinor sedan 1960-talet och har lång erfarenhet.

Tekniken har dessutom förfinats genom åren och den fjärde generationens hybridteknik som finns i Toyotas senaste elhybridmodeller har högre verkningsgrad än någonsin tidigare tack vare att förbränningsmotorn fått omarbetat insug, minskad inre friktion, bättre kylning och smalare avgassystem.

Här kan du boka provkörning

Därför är hybridtekniken överlägsen i stadstrafik

3. Batteriet laddas när du saktar in

När du släpper gaspedalen kan du också låta bilen motorbromsa och på samma gång ladda upp batteriet med energin som uppstår. Den tas alltså tillvara istället för att slösas bort.

Många hybridförare gör det till en personlig utmaning att försöka motorbromsa så mycket som möjligt och låta bli att bromsa (om det inte behövs, förstås!). På så sätt kan du spara en hel del bränsle och rulla längre på el. Och du får hela tiden information om hur energiflödet ser ut i bilens display.

LÄS MER: Senaste nytt inom elhybrid

Rulla till toppen