Nu kan du köra prestandasuv som tjänstebil – med räkneexempel

En rapp crossover som gör vardagen mer färggrann – och väcker avund hos kollegorna.
Att ratta CUPRA Ateca som tjänstebil är att välja körglädje utan att kompromissa med det praktiska. Dessutom kostar det inte skjortan att välja prestandsuven.

Nu kan du köra prestandasuv som tjänstebil – med räkneexempel
Advertisement

I de flesta fall har tjänstebil i Sverige handlat om någon form av kombi – från någon av de stora tillverkarna. Men oavsett om det är jantelagen eller bristande fantasi som har gjort att svenska uppfarter fylls med Svensson-lådor, folkvagnar eller tyska skrytmärken – behöver det inte vara så.

Paletten är bredare, och för de som vill ha en crossover med rejält tryck i finns det ett ypperligt alternativ. CUPRA Ateca är en finstämd prestandsuv som inte gör avkall på något. Helt enkelt ett lyckat äktenskap mellan smilbandshöjande körglädje och utrymmespraktiskt vardagsförnuft.


Så för tjänstebilster som rör sig utanför den upplogade fåran går den nya CUPRA-modellen att få genom CUPRA Business. Det innebär att man utöver en bil med 300 hästkrafter och stort habegär – även får stor flexibilitet. Leasingavtalet innehåller finansiering, försäkring och serviceavtal. Men det är mycket mer än så. CUPRA-dealen har inte stelbenta ramar, utan precis som märket själv erbjuder personliga bilar – så innebär CUPRA Business individuellt anpassad leasing.

Det ska helt enkelt vara smidigt och ekonomiskt fördelaktigt att leasa företagsbilar. Försäkring och serviceavtal ingår och förutom att det är förmånligt – så gör det att den är lättöverskådlig. 

Läs mer om Cupra Ateca

Men det slutar inte där. Genom CUPRA Business Lease erbjuds det även attraktiva tilläggstjänster. Som möjligheten att lägga till drivmedelskort med en bra företagsrabatt. Alltså ett kort där allt från bensin, till kylarvätska, parkering och tvätt kan köpas. Ett enormt smart tillval. Varför? Jo dels blir det väldigt lätt att följa alla kostnader relaterade till fordonet, något den som administrerar det hela lär tacka mycket för. Som förare är det även tacksamt att kunna ha allt som rör tjänstebilen på ett och samma ställe – så slipper man krångla och blanda "affärer och nöje".

Och bara för att det är enkelt och smidigt – behöver det inte vara dyrt. CUPRA Ateca på företagsleasing kostar endast från 4 599 kronor i månaden. Då handlar det om 2 000 körglada mil om året på ett 36 månadersavtal.

 Läs mer om Cupra Ateca

Så hur blir då förmånsvärdet för att få ratta en tjänstebil med klös i? Skatteverkets uträkning består av fem delar. En prisbasbeloppsdel, en räntedel, två olika prisdelar samt slutligen fordonsskatt. Det hela är relaterat till prisbasbelopp, statslåneränta samt procentandelar beroende på hur mycket bilen kostar.

Låter det krångligt? Låt oss reda ut det.

Det förmånsgrundande priset för en CUPRA Ateca ligger på 409 900 kronor och då ser uträkningen ut så här:

  • Prisbasbeloppsdel (29 procent av ett prisbasbelopp) hamnar på 13 485 kr.
  • Räntedelen (förmånsgrundande pris gånger 75 procent av statslåneräntan) blir 1 567 kr.
  • Prisdel 1 (nio procent av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp)= 31 387 kr
  • Prisdel 2 (20 procent av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp) är på 12 230 kr.

Fordonsskatten ligger på 9 614 kr.

Allt ovan summerat innebär ett förmånsvärde på 68 283 kr om året – eller 5 690 kr i månaden.

 

Läs mer om Cupra Ateca