Så enkelt optimerar du din bil med KCR effektbox – högre effekt och lägre förbrukning

Att både höja motoreffekten och sänka bränsleförbrukningen kan låta för bra för att vara sant. Men med en effektbox från KCR är det fullt möjligt och du gör själv installationen. Här finns svaret på alla de vanligaste frågorna och en enkel steg-för-steg beskrivning.

Genom att använda en effektbox från KCR får man en dieselmotor som ger mer effekt, mest märkbart vid lägre varvtal. Motorn blir kraftfullare i hela registret men effektökningen på lägre varvtal innebär också att bränsleförbrukningen sjunker.

Tekniken i KCR effektboxar har utvecklats under flera decennier och i Norden finns 225 auktoriserade återförsäljare. Sedan starten 1997 har KCRacing Produkter AB över 100.000 nöjda kunder.

Här nedan finns de vanligaste frågorna som kunder brukar ställa kring motoroptimering med KCR effektbox. Clarence Carlsson, grundare och programmerare, svarar.

Kan verkligen en KCR effektbox både höja effekten och sänka förbrukningen? Det låter ju för bra för att vara sant?
Clarence Carlsson: Ja, många tycker det låter otroligt men blir positivt överraskade efter att ha installerat produkten. När tidningen auto motor & sport testade vår effektbox på en BMW 120d med automatlåda förbättrades accelerationen i intervallet 70–120 med cirka 1,5 sekunder. Under bränsletestet med en sträcka på 26 mil sjönk förbrukningen med hela 6 procent. Testet som auto motor & sport utförde bekräftar verkligen vad vi utlovar!

Vad är det vanligaste önskemålet? Mer effekt?
Clarence Carlsson: Det finns många olika typer av kunder där vi tillgodoser behovet av en kraftfullare bil. Det kan exempelvis handla om att man har köpt husvagn och upptäcker att bilens motor är för klen. Eller den resande försäljaren som vill ha bättre prestanda för säkrare omkörningar och få ner förbrukningen. Vanliga kunder är de med husbilar som har ett stort behov av mer vridmoment, mest påtagligt i landskap med stora höjdskillnader. En annan grupp är hantverkare med mycket utrustning i bilen som behöver mer motoreffekt. Att vår produkt ofta går att flytta mellan olika fordon efter programbyte är också något kunderna efterfrågar.

Vilka fordon säljer ni mest till?
Clarence Carlsson: Majoriteten av våra kunder använder KCR effektbox till helt nya personbilar. Andra stora segment är pickuper, skåpbilar, lätta lastbilar och husbilar.

Ni är ju ansedda som specialister inom dieseloptimering, men nu har ni även produkter till bensinmotorer. Har ni även till hybridbilar?
Clarence Carlsson: Vi noterade en så stor efterfrågan på effektboxar till bensinmotorer, vanligtvis prestandamotorer i entusiastbilar, att vi lanserade en bensinbox nyligen. Förvånansvärt många köper även effektbox till mindre bensinmotorer i bilar som mest körs i stadsmiljöer. Vi har i flera år även haft produkter till hybridbilar med bensin- eller dieselmotorer.

Niklas Kvick, grundare och utvecklingsansvarig, får också frågor från kunderna. Här är de vanligaste:

Görs det några förändringar på bilen eller går den att återställa helt?
Niklas Kvick: Alla befintliga säkerhetssystem och körlägen bibehålls. Vår produkt monteras enkelt med bara en enda anslutning i fordonets originalkontakter, det går därför snabbt att ta bort och återställa till original. Redan år 2005 undersökte vi också KCR-boxens påverkan på emissioner genom ett oberoende test hos AVL MTC i Haninge, Stockholm. Fem av sex testade värden förbättrades faktiskt en aning med vår produkt monterad och KCR-boxen klarar av de senaste miljöklasserna som 6d Temp och liknande.

Fråga: Är det samma effektbox till alla bilar?
Niklas Kvick: Nej, verkligen inte. Vi lägger mycket resurser på att ta in testbilar när nya motorer och modeller släpps på marknaden för att utveckla nya programvaror som fungerar optimalt. Det är förvånansvärt stora skillnader på hur motortillverkarna har programmerat till exempel karaktären i bränslesystemet, därför har vi idag unika programvaror i vårt sortiment till mer än 5.000 fordon. Den gruppen omfattar även fritidsbåtar, tunga lastbilar, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, traktorer och industrimotorer.

Fråga: Blir körbarheten annorlunda med en KCR effektbox?
Niklas Kvick: När vi utvecklar programvarorna har vi bland annat som mål att förbättra körbarheten. I testet som auto motor & sport gjorde berättade testföraren att hela bilens uppförande blev till det bättre. BMW:n blev kraftfullare och mer lättkörd, helt enkelt.

Kan jag själv montera en KCR box på min bil?
Niklas Kvick: Ja, det tror jag säkerligen! Följ våra enkla steg-för-steg anvisningar under bilderna nedan.

Så enkelt optimerar du din bil med KCR effektbox – högre effekt och lägre förbrukning

1. Se till att bilens tändningsnyckel är urdragen och elsystemet har slocknat helt. Lyft därefter av motorkåpan. Plastkåpan sitter ibland skruvad, ibland går den att lyfta bort genom att dra försiktigt utan att skruva loss något.

Så enkelt optimerar du din bil med KCR effektbox – högre effekt och lägre förbrukning

2. Lokalisera kontakten till sensorn på bränsleröret. Detta är den enda anslutningen som behövs för att installera KCR:s effektbox. Det sitter ett litet ”lås” i form av en plasthake på elkontakten. Kläm in plasthaken och dra isär, ibland behövs det lite kraft.

Så enkelt optimerar du din bil med KCR effektbox – högre effekt och lägre förbrukning

3. Lossa bilens elkontakt från sensorn och sätt den i KCR:s ena kontakt på kabelsatsen. Det är samma typ kontakter så de passar perfekt.

Så enkelt optimerar du din bil med KCR effektbox – högre effekt och lägre förbrukning

4. Montera KCR:s andra kontakt på kabelsatsen i sensorn på bränsleröret. Klart – svårare var det inte!

Så enkelt optimerar du din bil med KCR effektbox – högre effekt och lägre förbrukning

5. Placera och fäst boxen bredvid motorn på ett torrt och skyddat ställe. I det här fallet använde vi buntband för att fästa kablage och effektbox på ett säkert sätt. Sätt tillbaka motorkåpan. Klart att åka iväg och njuta av en mera kraftfull dieselmotor.

Läs mer på kcr.se! 

Rulla till toppen