Mazda CX-30 tar ett stort kliv – sätter föraren i fokus med avancerad teknik och hög kvalitet

Med hög upplevd kvalitetskänsla och den världsunika Skyactiv-X motorn flyttar japanska Mazda fram positionerna med sin nya SUV Mazda CX-30. Föraren sätts i centrum och listan över standardutrustningen är mycket omfattande.

De flesta bilar är utvecklade som ersättare till befintliga modeller. Mazda CX-30 är däremot helt ny och ritad med början på ett tomt, vitt papper. De japanska formgivarna och ingenjörerna kunde skapa fritt, utan att ta hänsyn till en föregångare.

Allting i Mazda CX-30 är utvecklat med föraren i fokus. Den höga tekniknivån och de avancerade assistanssystemen gör att föraren kan koncentrera sig på körning och omgivande trafik. Som exempel har CX-30 kraftfulla och energieffektiva LED-strålkastare som standard, liksom head-up display som gör att föraren kan hålla kvar blicken på vägen utan att behöva titta ner på instrumenteringen.

En avancerad, adaptiv farthållare hjälper föraren att hålla jämn hastighet och hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon. Autobroms är också standard på Mazda CX-30 och den fungerar över ett brett hastighetsområde med möjlighet att identifiera både fordon och fotgängare. Filhållningsassistans och ”döda-vinkeln” varning är även de standard, liksom parkeringssensorer fram/bak som kan varna för korsande trafik bakom bilen. Backkamera och elektrisk baklucka ingår också i standarderbjudandet. 

Mazda CX-30 tar ett stort kliv – sätter föraren i fokus med avancerad teknik och hög kvalitet

Funktioner som underlättar körning

Men körningen ska inte enbart vara säker utan också en upplevelse långt utöver behovet att ta sig från A till B. Bullernivån i CX-30 är mycket låg och komforten hög. Den upplevda kvalitetskänslan är också hög med utsökt hantverk och påkostade material i inredningen. På vintern kan föraren öka trivselnivån med den eluppvärmda ratten och sin speciella läderklädsel. Sammantaget gör det varje resa till en sann njutning.

Mazdas infotainmentsystem Mazda Connect rymmer avancerade funktioner som underlättar körningen tack vare sina enkla menyval och lättfattliga symboler. Navigeringssystem är standard och täcker hela Europa. Mazda har utvecklat ljudanläggningen – Mazda Harmonic Acoustic – som redan på ritbordet gett varje högtalare rätt placering för att optimera ljudbilden. Åtta högtalare är standard, som tillval finns ett kraftfullt ljudsystem från Bose med 12 högtalare.

Apple CarPlay för iPhone är integrerat i Mazda Connect och gör bilen ständigt uppkopplad. Förare och passagerare kan lyssna på den bästa musiken samtidigt som man navigerar rätt och kan ta emot samtal, läsa meddelanden och använda sina favoritappar.

CX-30 är den andra bilen i en helt ny generation Mazda-modeller där Mazda3 var först ut. De båda bilarna har sina rötter i japansk estetik med ett gemensamt formspråk men olika karaktär. Den minimalistiska designen på CX-30 följer Mazdas Kodo-filosofi och reflekterar ljus på ett unikt sätt. Varje välvd yta och karossveck är mödosamt skulpterad för att ge modellen en själfull, dynamisk form.

Läs mer om Mazda CX-30

Mazda CX-30 tar ett stort kliv – sätter föraren i fokus med avancerad teknik och hög kvalitet

Låg bensinförbrukning

Mazda CX-30 erbjuds med tre motoralternativ där bensinarna har den bränslebesparande mildhybridtekniken Mazda M Hybrid som bidrar till mycket låg förbrukning.
Skyactiv-G är en 2,0-liters bensinmotor med 122 hk/213 Nm. Förbrukningen anges till 6,2 l/100 km. Bensinmotorn kan utrustas med antingen sexväxlad manuell låda eller sexstegad automatlåda.

Skyactiv-D är en vridstark och snål 1,8-liters dieselmotor med 116 hk/270 Nm. Till dieseln är automatlåda standard och fyrhjulsdriften AWD är tillval. Förbrukningen är 6,0 l/100 km (6,6 med AWD). Alla förbrukningssiffror är angivna med den nya WLTP-cykeln.

Det tredje motoralternativet – världsunika Skyactiv-X – har lanserats under hösten till Mazda CX-30. Drivmedlet är bensin och den 2,0-liter stora motorn ger 180 hk/224 Nm. Det ger en kvick acceleration 0–100 km/h på 8,5 sekunder

Bensinförbrukningen med Mazda CX-30 och Skyactiv-X motorn är sensationellt låga 5,9 l/100 km (sexväxlad, manuell låda). Att förbrukningen är så låg beror på en av Mazda patentskyddad motorkonstruktion som kan liknas vid en dieselmotor, fast med bensin som drivmedel.

"Med sin höga utrustningsnivå som standard har Mazda skapat en tuff utmanare i segmentet"

Vid normal körning och lägre belastning med Skyactiv-X motorn självantänder bränsle/luftblandningen med en homogen och mycket effektiv förbränning. Det ger förutom låg förbrukning också låga avgasutsläpp. Vid högre belastning styrs förbränningen av tändstift. Den gniststyrda kompressionständningen SPCCI växlar sömlöst mellan sina två arbetssätt.

Skyactiv-X motorn är helt unik för Mazda och de japanska ingenjörerna har lyckats kombinera fördelarna hos diesel- och bensinmotorerna – utan några nackdelar. Föraren behöver inte anpassa sin körning på något sätt utan kan njuta av både god kraft och väldigt låg förbrukning, samtidigt som avgasreningen är effektiv.

Motorn kan, förutom sexväxlad manuell transmission och framhjulsdrift, beställas med sexstegad automatlåda (6,5 l/100 km), samt fyrhjulsdriften AWD (6,5 l/100 km med manuell låda respektive 7,0 l/100 km med automatlåda).

Här kan du läsa mer om Skyactiv-X

Mazda CX-30 tar ett stort kliv – sätter föraren i fokus med avancerad teknik och hög kvalitet
Mazda CX-30 kan beställas med sexstegad automatåda. Foto: Mazda

Med sin höga utrustningsnivå som standard har Mazda skapat en tuff utmanare i segmentet.
Förutom tidigare nämnda funktioner är 18-tums lättmetallfälgar standard, liksom automatiskt infällbara sidobackspeglar och regnsensor. Standard är också trafikskyltsavläsning, trötthetsvarnare, tvåzons klimatanläggning, automatiskt avbländbar backspegel och elektriskt manövrerad bagagelucka.
Som extra trygghet är även ”E-call” standard, en automatisk nöduppringning som aktiveras om det sker en olycka.

De som vill lyxa till sin Mazda CX-30 ytterligare kan välja till ett eller två prisvärda utrustningspaket: Tech Pack och Cosmo. Där ingår bland annat adaptiva helljus med 20 individuella zoner i varje strålkastare, mörktonade rutor, skinnklädsel, 360-graders parkeringskamera, med mera.

Helhetsintrycket, körglädjen och kvalitetsnivån bör dock upplevas i verkligheten. Besök någon av Mazdas många återförsäljare i Sverige eller boka en provkörning här

Rulla till toppen