CUPRA Ateca har låga utsläpp – trots sin sportbilsprestanda

CUPRA Ateca är både en prestandabil och en rymlig familjebil. Trots det har den imponerande låg förbrukning och låga utsläpp – en kombination som var omöjlig för bara några år sedan. Så här klarade ingenjörerna den svåra utmaningen.

CUPRA Ateca har låga utsläpp – trots sin sportbilsprestanda
Advertisement

Det är inte så länge sedan en stark motor och imponerande acceleration innebar katastrofalt hög förbrukning och usla utsläppsvärden.

Så behöver det inte vara längre – och ett tydligt exempel på det är prestandasuven CUPRA Ateca.

Ingenjörerna har utgått från praktiska familjesuven SEAT Ateca, men lyckats höja prestandanivån ordentligt tack vare erfarenheterna inom motorsport hos CUPRA.

Det har resulterat i en specialanpassad och supereffektiv 2,0-liters turbomotor som levererar hela 300 hästkrafter mellan 5.300 och 6.500 r/min, och ett rejält vridmoment på 400 Nm hela vägen mellan 2.000 och 5.200 r/min.

De här siffrorna talar sitt tydliga språk: motorn gillar att varvas, men levererar ett jämnt tryck över hela delen av varvtalsskalan där du oftast befinner dig. Accelerationen till 100 km/h går på bara 5,2 sekunder – i en praktisk familjebil!

En härlig hälsning till motorsportvärlden ligger också dold i bilens menyer: ett särskilt launch control-läge som maximerar accelerationen efter förhållandena.

Men det riktigt imponerande är alltså att de här siffrorna samtidigt går att kombinera med utsläpps- och förbrukningssiffror som för bara några år sedan hade varit omöjliga.

Läs mer om Cupra Ateca

Smart dubbelkopplingsteknik

Till att börja med har CUPRA Ateca en extremt mångsidig, 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG). Å ena sidan kan den leverera stenhård acceleration eftersom den ständigt har nästa växel "laddad" och därför bara behöver byta koppling när det är dags för att växla. Å andra sidan är den särskilt anpassad för att sänka förbrukningen med tidiga uppväxlingar för att utnyttja bilens effektivaste varvtalsområde maximalt.

Fokus på låg vikt

En annan viktig del är att CUPRAs ingenjörer jobbat hårt för att sänka bilens vikt. CUPRA Ateca väger in på 1.540 kilo exklusive förare och det betyder mycket för att sänka förbrukningen och utsläppen.

Partikelfilter för renare avgaser

Ännu en viktig detalj är partikelfiltret, som effektivt renar utsläppen från mikroskopiska partiklar som annars kan leta sig in i luftvägarna och blodomloppet. Partikelfilter har varit standard på dieselbilar i många år, men nu sitter de även i bensinbilar. Det gör att du kan köra med renare samvete.

Klarar omöjliga uppgiften

CUPRA Ateca är alltså en högpresterande familjebil där ingenjörerna ändå lyckats få ned bränsleförbrukningen till 8,5–8,9 l/100 km (beroende på utrustning) – och det är i den nya, och betydligt hårdare WLTP-körcykeln, som inte alls är lika tillåtande som den gamla NEDC-körcykeln.

Koldioxidutsläppet på 192–201 g/km visar att det numera faktiskt går att kombinera körglädje och prestanda med förbruknings- och utsläppssiffror som var onåbara för bara några år sedan.

Läs mer om Cupra Ateca