Vi reder ut: Det här är bromskraftregenerering

Ett ord som människor som kör elbil ofta nämner är "bromskraftregenerering". Ett långt ord som många av oss aldrig hört, men som står för en av de största skillnaderna i körkänsla mellan elbil och en bil med förbränningsmotor. Läs vidare så förklarar vi:

Vi reder ut: Det här är bromskraftregenerering
Advertisement Advertisement Advertisement

Känslan av att köra elbil skiljer sig en hel del från känslan av att köra en vanlig bil. Redan när du rullar de första metrarna så slås du av tystnaden. Och när du sedan gasar på upptäcker du vad en elmotor egentligen kan. Där en förbränningsmotor måste varvas upp för att ge full effekt så ger en elmotor allt från början. Lite som en borrmaskin…Som en ton som bara höjs – från det att gaspedalen trycks ner sin första centimeter.

LÄS MER: Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz elbilar

Bromskraftregenerering

Men hur var det nu med det långa ordet? Jo, att en elbil accelererar på ett alldeles speciellt sätt har vi pratat om. Men den kan också "retardera" eller sakta av på ett sätt som är helt annorlunda. På en vanlig bil bromsar du alltid genom att trycka på bromspedalen. Då pressas bromsbelägg mot bromsskivor för att få hjulen att snurra långsammare. Den rörelseenergi som då bromsas upp omvandlas till värme i bromsarna. På racerbilar kan man ibland se hur bromsskivorna glöder av hettan som uppstått. Denna värme används inte till någonting utan är egentligen bara ett slöseri med energi. Det är ju därför vi får lära oss att planerad körning med få inbromsningar också sparar bränsle. 

LÄS MER: Passar det för ditt företag att byta till elbilar? Här får du svaret på en minut!

En elbil har givetvis också bromsar, men den har dessutom sin helt unika lösning med bromskraftregenerering. Bilens drivhjul är kopplade till motorn eller motorerna. När du släpper på "gasen" omvandlas motorns funktion till en generator. Man kan säga att den jobbar baklänges. Istället för att använda energi för att driva bilen framåt, så samlar den in den kinetiska energi som uppstår när bilen saktar in och använder den till att ladda batteriet.

LÄS MER: Guide: Så laddar du elbilen – vi reder ut begreppen

 

Nivån på bromskraftregenereringen kan lätt justeras med paddeln på ratten.

Välj regenereringsläge

På Mercedes-Benz elbilar kan du i fyra eller fem steg ställa in hur kraftfull den här funktionen ska vara. Där växlingspaddlarna sitter på en vanlig bil sitter nu nämligen paddlar för bromskraftregenerering. Genom att dra den vänstra paddeln mot dig stegar du dig upp i nivå och genom att dra den högra stegar du ner. Känslan blir lite som att växla ner eller upp. I läget D++ kan du släppa gasen utan att bilen bromsas in alls. Du seglar vidare som på frihjul och körningen blir ytterst jämn. Läget D+ (svag retardation) ger en viss inbromsningseffekt, läge D ger normal retardation och i läge D –-  kan du nästan köra utan att röra vid bromspedalen. Du bromsar i stort sett enbart genom att släppa gasen. På vissa Mercedes-Benz elbilar finns också det intelligenta D Auto-läget som reglerar graden av regenerering anpassat efter den aktuella körsituationen, baserad på radar- och navigationsdata.

LÄS MER: Premiär: Mercedes-Benz höjer ribban – här är nya eSprinter

Ett smart utnyttjande av bromskraftregenereringen betyder ganska många procent på räckvidden. Att prova sig fram och maximera sin räckvidd med hjälp av bromskraftregenering är lite av en sport där du kan tävla med dig själv som elbilsförare. Dags att prova?

LÄS MER: Källströms Elektriska kör rakt in i framtiden – med Mercedes-Benz eVito