Prov: Bentley Bentayga Speed – den sista av sitt slag

Premium Samtidigt som klimatmötet pågår i Madrid flyger Dyredand till England och kör en 2,5 ton tung suv med turbomatad W12...

Prov: Bentley Bentayga Speed – den sista av sitt slag

VAD ÄR NYTT?
Bentley breddar utbudet av Speedmodeller. W12-motorn har masserats upp från 608 till 635 hästkrafter, sprinten till 100 km/h går 0,2 sekunder snabbare och toppfarten har ökat från 301 till 306 km/h. Speed har en lång tradition inom företaget, förkunnar pressmaterialet. Faktum är att tillägget introducerades på Continental GT under 2007. Färskvara om man tänker på att Bentley Motors grundades 1919.   

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Du som läste provkörningen av Bentayga Hybrid kanske minns att denna resa kantades av stark tidspress, dåligt väder och ständiga köer. I ärlighetens namn var den högsta fart som uppnåddes i Speed drygt 100 km/h.

Ändrören har samma form som på "vanliga" W12, men det låter betydligt mer ur Speeds. Takvingen och de sotade lampglasen (även fram) avslöjar dock värstingen.

Detta efter att ha byggt upp avstånd till framförvarande, kort stamp på gasen, följt av hård inbromsning. Resterande mil spenderades med kökörning eller trixande på ytterst smala landsvägar. Frustrerande! 

Att Bentayga Speed annars menar allvar märks redan vid uppstart, då motorn gör en kort uppvarvning som genererar ett härligt bröl, följt av ett dovt tomgångsmuller. Dina grannar kommer att älska dig varje tidig morgon när du åker hemifrån.

I körprogrammen Comfort, Bentley och Custom kan Speed framföras skapligt diskret. Det är när Sport aktiveras (eller Custom ställs in) som åskan börjar gå och gevärskulorna viner. Avgasknallarna vid gasuppsläpp får mig att brista ut i gapskratt. Vansinne!

Tilläggas bör att provbilen har sportavgassystem från Akrapovič (cirka 88.000 kr), ett givet val.

Speed är den första Bentaygaversionen som kan beställas med alcantara. Kolfiberpaneler finns sedan tidigare.

Likväl rekommenderas alcantarainredning, när det äntligen bjuds till Bentayga. Till och med rattkransen är klädd i det mockaliknande materialet. Detta är fritt tillval och kan bytas mot skinn utan kostnad.

Men trots prislappen på motsvarande drygt 2,7 miljoner kronor (svenska representanten Autoropa säljer bara i euro) är vissa självklarheter tillval. Aktiv farthållare kräver Touring Specification (cirka 85.000 kr) och parkeringssensorer samt backkamera kräver City Specification (cirka 60.000 kr). När kryssandet ändå är igång, missa inte keramiska bromsskivor (cirka 155.000 kr) som förhindrar bromsdamm men framför allt sänker den ofjädrade vikten med över 20 kg.

Hade vägen varit mer öppen torde jag märkt av chassits aktiva karosskontroll, byggd på 48V-system. Filmer på Speed körandes på bana visar nästan ingen karosslutning alls i kurvor, maximal däckyta mot asfalten.

Skulle någon inte tycka att färden är tillräckligt underhållande finns skärmar för förströelse som tillval. Även med hörlurar kommer motorljudet att "störa".

Den tioekrade 22-tumsfälgen är unik för Speed. Finns i silver, grafitgrå eller svart.

Minst sportigt i paketet är växellådan. Ingen dubbelkopplingslåda håller för motorns monstruösa 900 Nm i vrid, varför Speed får nöja sig med momentomvandlare. Detta och ett daterat infotainment lägger sorti på en i övrigt spektakulär upplevelse.

NÖRDFAKTA.
W12 är en spännande motorkonfiguration. Volkswagenkoncernen presenterade maskinen 2001 i konceptbilen VW Nardo W12 Coupé. Senare samma år kunde Audi A8L beställas i 12-cylindrigt utförande. Två år senare försågs 6,0-litersmotorn med turbo och hittade ner i Bentley Continental GT. Utöver nämnda modeller har W12 också erbjudits till VW Phaeton, VW Touareg och ett antal Spykerbilar.

Till skillnad mot en V12 har W12 cylindrarna placerade i fyra rader med tre cylindrar i varje, detta i sin tur fördelat på två cylinderbankar. VW-koncernen tog fram omlottprincipen till VR6-motorn.

Genom detta cylindermönster blir motorn ytterst kompakt och W12 har faktiskt mindre mått än koncernens V8 på 4,2 liter. 

Synd att det är mycket plastkåpor, en exotisk maskin som denna vill man gärna se "naken".

BORDE JAG KÖPA EN?
När jag skrev att Porsche GT2 RS skulle bli den sista supersportbilen utan elektrifiering hade jag fel. För sedan kom Ferrari F8 Tributo ... Det ryktas visserligen om att en uppdaterad Bentayga ska visas i Genève, mars 2020. Speed borde vara med då, annars blir det en kortlivad version. 

Konkurrenter som Range Rover Sport SVR, Lamborghini Urus och Audi RS Q8 förlitar sig alla på V8. Att andra suvmodeller med W12 (eller V12) skulle få grönt ljus de kommande åren känns föga troligt. Så är det en stor suv med tolv cylindrar och extrem prestanda du vill ha – då är Bentayga Speed absolut rätt!

Av samma anledning blir det svårt att sätta stjärnbetyg på Bentayga Speed. Jag tar av PK-koftan och hyllar bilen för vad den här – njutning för ytterst få utvalda.