Lyssna på det läckra motorljudet i BMW M8 GTE

Några veckor före Le Mans 24 timmars-race kan vi se BMW M8 GTE testa på Monza-banan. Lyssna på det läckra, men underliga motorljudet och jämför med några konkurrenter.
Annons

Lyssna på det läckra motorljudet i BMW M8 GTE
BMW M8 GTE har ett riktigt läckert motorljud. I skuggorna står den kommande gatversion av 8-serien, som ännu inte premiärvisats.

Det är något särskilt med gatbilar som byggs om till tävlingsbilar. Och ibland händer faktiskt det motsatta, en tävlingsbil blir en gatbil. Och det är därför BMW M8 GTE är riktigt intressant. Inuti varje 8-serie finns en GTE som vill ut.

Se – och framför allt lyssna – på 19Bozzy92 Youtube-film där vi kan njuta av M8 GTE på Monza. I M8 GTE sitter en dubbelturbo-V8 med ”flat” vevaxel. Avgasknallarna indikerar att det finns ett system för att minska turbofördröjningen. Vi kan ju hoppas att kommande BMW M8 får samma vevaxel, men speciellt sannolikt är det inte.

I en ”flat” vevaxel är vevaxeltapparna delade med 180 grader. Det traditionella sättet att balansera ut en V8-motor med 90 graders cylindervinkel är att tändpunkterna ligger förskjutna med 90 grader, vilket kräver tyngre motvikter på vevaxeln men ger en jämn och vibrationsfri gång. Söker man högre varvtal och mer effekt är det 180 grader som gäller, vilket till exempel Ferrari använder på sina V8-motorer (till skillnad från Maserati)

Jämför sedan med rivalen Aston Martin Vantage GTE, som använder dubbelturbo-V8 från Mercedes. Merca-motorn låter ungefär som ljudet från en tryckluftskompressor.

Lyssna också på Corvette C7.R som har ett av de bästa moderna V8-ljuden med sugmotor. Här finns inga turboaggregat som slår sönder avgaspulserna. Även på video får man en känsla av hur mycket mer dramatiska de är.

Annons
Annons
Rulla till toppen