När vi körde den för ett tag sedan föll hela testlaget för Alpine A110, trots att den kom sist i testet. Nu har den uppdaterats och det som vi stördes oss mest på har förbättrats.
Kan det skjuta försäljningssiffrorna upp i den absoluta toppen där bilen hör hemma? Inte mer än 37 sålda bilar i Sverige varav endast åtta hittills i år är en skam för en så pass underbar sportbil.
Som så ofta när en sportbil uppdateras har motoreffekten skruvats upp något. I de starkaste versionerna, med tilläggsnamnen GT (tidigare Légende GT) och S, producerar den 1,8 liter stora turboradfyran nu 300 hästkrafter, åtta mer än tidigare. Vridet har också stigit med 20 Nm till.
Accelerationen till 100 km/h har därmed kapats till 4,2 sekunder från tidigare 4,4.
Vanliga A110, som tidigare bar tilläggsnamnet Pure, får behålla sina 252 hästar och 320 Nm. 0 till 100 km/h tar lika oförändrade 4,5 sekunder.
Drar man iväg med launch control utnyttjar A110 cylinderdeaktiveringen för att få till ett extra fränt ljud genom att släcka en av cylindrarna inför start.
Pricken över i:et är det aktiva sportavgasssystemet som ser till att bilen låter precis så fint som man vill beroende på valt körläge. De möjliga valen är samma som innan: Normal, Sport och härliga Track.
Är det bankörning man vill använda sin Alpine till väljer man med fördel det nya aerodynamikpaketet som finns tillgängligt för toppmodellen A110 S. Då får man en kolfibersplitter fram och en vinge på bakluckan i samma material.
Under bilen läggs ett par täckkåpor till för bästa möjliga luftflöde. Alltsammans gör bilen stabil nog för att Alpine ska våga höja toppfarten till 275 km/h i stället för 260. ”Slöa” A110 och A110 GT toppar 250.
För att vässa varvtiderna ytterligare är det smart att klicka för Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect semislickdäck i tillvalslistan, även det endast för A110 S. Sportstolarna från Sabelt är standard och racingstolar förberedda för flerpunktsbälten är tillval.
Chassit har också uppdaterats för ännu bättre väghållning. För A110 S innebär det omarbetade detaljer så som ihåliga och hårdare kärningshämmare, 50 procent styvare fjädrar, 4 mm lägre markfrigång, hydrauliska kompressionsstopp och finurligt inställd hjulinställning.
Låg vikt är en av bilens främsta egenskap och med det nya kolfibertaket till A110 S sparar man in 1,9 kilo men blir i gengäld 26.000 kr fattigare.
Den kanske viktigaste uppdateringen är dock infotainmentsystemet som de flesta i testlaget fick krupp på under vår tid med gamla A110. En sjutums pekskärm styr de flesta funktioner och Apple CarPlay och Android Auto tillåter spegling av telefonen.
Uppdateringar över nätet ska ge Alpineägarna nya funktioner i efterhand. Exemplevis wi-fi i bilen är något som Alpine har för avsikt att erbjuda längre fram.
Vill du köpa världens bästa bil 2.0 får du hosta upp 655.000 konor för A110, 755.000 för A110 GT eller 785.000 för A110 S.
Redan nu på onsdag den 1 december öppnar orderböckerna.