Chevrolet Volt blev världens första till viktig milstolpe

General Motors har kanske inte någon image i allmänhetens ögon som ”elbilsföretag”, men det är dags att tänka om. Nyligen levererade Chevrolet sin 100.000:e Volt...

Annons
Annons

General Motors har kanske inte någon image i allmänhetens ögon som ”elbilsföretag”, men det är dags att tänka om. Nyligen levererade Chevrolet sin 100.000:e Volt i USA och blev därmed första biltillverkare som byggt så många laddhybrider och sålt på en marknad.

Globalt har det byggts cirka 150.000 Chevrolet Volt och även om de flesta förmodligen tänker på Tesla och Nissan Leaf när det gäller elbilar har Volt haft en mycket stor betydelse. Tittar man på miljöpåverkan i form av minskad bränsleanvändning är Volt en av de tre viktigaste bilmodellerna, tillsammans med Model S och Leaf.

Chevrolet Volt har en fyrcylindrig förbränningsmotor på 102 hk men den är inte direktverkande på drivhjulen utan används för att ladda upp batteripaketet när det nått en viss laddningsnivå. Enligt den amerikanska mätnormen (som är mer rättvis än EU-cykeln) är räckvidden för Volt 80 kilometer, innan förbränningsmotorn hostar igång. Bensintanken räcker för en sammanlagd räckvidd på nästan 70 mil.

GM ville egentligen inte kalla Volt för en laddhybrid, utan gav systemet namnet Voltec och benämningen ”E-REV” (extended-range electric vehicle). Håller man sig inom räckvidden för batteripaketet är ju bilen i praktiken en elbil, med inbyggd räckviddsförlängare.

General Motors hävdar själva att de 100.000 Volt som nu finns ute på USA-vägarna har körts på el under 1,5 miljarder miles. Räknar vi om det till svenska mil blir det 240 miljoner mil. Enligt GM motsvarar det 232 miljoner liter bensin som ersatts med el. Cirka 40 procent av den totala körsträckan (2,5 miljarder miles) för Volt sker dock fortfarande med bensin.

Serieproduktionen av första generationen Chevrolet Volt kom igång i Hamtramck-fabriken, Detroit, på hösten 2010. Men då hade GM under flera år låtit allmänheten ta del av utvecklingsarbetet och gett lämpliga ”smakbitar” för att hålla intresset uppe. I Europa såldes första generationen Chevrolet Volt parallellt med Opels systermodell Ampera. De första Volt kom till Europa i november 2011.

Andra generationen Chevrolet Volt kom tidigt och presenterades på Detroitsalongen i början av 2015. Försäljningen startade till hösten, som årsmodell 2016. Chevrolet Volt blev då förbättrad på alla områden med bättre räckvidd, snabbare prestanda och effektivare samt bantat batteripaket som gav en 100 kilo lättare bil.

I Europa är Chevrolet nedlagt som varumärke, med undantag för Camaro och Corvette. Det har ryktats om en europeisk version av nya Volt, men det är tveksamt om det blir en sådan. Däremot kommer den renodlade elbilen Chevrolet Bolt till Europa, som Opel Ampera-e.

Opel Ampera-e får ett batteripaket på hela 60 kWh, vilket inte riktigt är på samma nivå som Tesla Model S (förutom nygamla instegsmodellen 60) men ändå dubbelt så stort som hos Nissan Leaf (30 kWh) och nyligen förbättrade BMW i3 med stora batteriet (33 kWh). Chevrolet Bolt ska dessutom få ett attraktivt pris, återstår att se vad det blir i Europa.

Ska man räkna in elbilar i jämförelsen är Chevrolet Volt inte den mest producerade modellen. Nissan har sålt ungefär 225.000 Leaf och Tesla har producerat strax över 150.000 bilar – och den senare siffran ökar i snabb takt.

Ser man till körsträcka är inte Volt ”värst” här heller, Tesla anger själva att deras bilar körts på el i 2,6 miljarder miles. Men utan tvekan är Chevrolet Volt en av de bilmodeller som betytt mest för att minska användningen av fossilbränsle, och man får faktiskt även hedra GM för att de var modiga nog att finnas med bland pionjärerna.

Chevrolet Volt blev världens första till viktig milstolpe
Chevrolet Bolt sminkas om till Opel i Europa och här ska den säljas med modellnamnet Ampera-e. Prissättningen blir spännande. Med ett attraktivt pris kan Opel Ampera-e bli ett riktigt genombrott för elbilar.
Annons
Annons
Rulla till toppen