Batteriföretaget Northvolt beviljas lån på 3,8 miljarder kronor från Europeiska investeringsbanken

Batteriföretaget Northvolt beviljas lån på 3,8 miljarder kronor från Europeiska investeringsbanken

Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.

Det är vind i seglen hos batteritillverkaren Northvolt. En viktig grundsten är på plats när Europeiska investeringsbanken, EIB, träffat en principuppgörelse om ett lån på 350 miljoner euro till fabriken i Skellefteå.

"EIB:s principuppgörelse är ett viktigt steg i processen med att slutföra vår kapitalökning för att stödja upprättandet av Northvolt Ett," säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt. "Idag är vi ett steg närmare vårt mål att bygga de grönaste batterierna i världen och möjliggöra den europeiska övergången till en koldioxidsnål framtid."

Northvolt Ett i Skellefteå ska byggas i etapper. Den första fjärdedelen ska stå klar under 2020. När produktionen når full kapacitet kan man producera 32 GWh batterikapacitet per år. Målet är att produktionen ska bedrivas med 100 procent förnybar energi.

"Utvecklingen av en konkurrenskraftig och miljövänlig värdekedja inom Europa kan inte bara minska utsläppen av växthusgaser genom koldioxidutsläpp och transport, men kan också bidra till att skydda miljontals välbetalda jobb i europeiska industrier inför en ökande global konkurrens," säger EIB:s vice ordförande Andrew McDowell.

"Lånet på 350 miljoner euro till Northvolt, som i princip är godkänt av vår styrelse, är det största någonsin som EIB godkänt för finansiering av batteriteknik och vi ser fram emot att arbeta med Northvolt under de närmaste månaderna för att slutföra kontraktet. "

Även den svenska regeringen uttrycker sin tillfredställelse över beskedet från Europeiska investeringsbanken:

"Dagens beslut från EIB är mycket glädjande och ett stort steg mot en storskalig batteriproduktion i EU och ett fossilfritt välfärdssamhälle," säger handelsminister Ibrahim Baylan. "Beslutet visar att det finns förutsättningar för en miljömässigt hållbar batteriproduktion i Sverige, det är viktigt för Sverige och resten av EU att producera batterimaterial och battericeller baserade på grön svensk el."

I början på veckan skrev Northvolt på ett avtal med lastbilstillverkaren Scania för att i framtiden leverera batterier. Scania överväger även att investera i Northvolt. Däremot blir det inga leveranser till Volvo Cars, som tecknat avtal med kinesiska Catl (Contemporary Amperex Technology) och sydkoreanska LG Chem.

Även Ingka Group, som äger Ikea, har meddelat att man överväger en finansiering av Northvolt Ett. Den första etappen i fabriken beräknas kosta runt 16 miljarder kronor, totalt kan det handla om 30 miljarder kronor. Sen tidigare har Northvolt avtal med BMW om gemensam forskning och det ryktas att även Volkswagen vill använda sig av Northvolts tjänster.

Fabriken Northvolt Ett byggs upp i etapper.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att Northvolt blir en av de viktigaste batteriproducenterna i Europa.
Ja
68
14
Nej