Rolls-Royce ska bli helelektriskt 2030 och visar nu upp en maskerad prototyp för det som ska bli deras första elbil 2023: Spectre, engelska för ”spöke”.
Av bilder att döma är designen mycket lik Rolls-Royces V12-drivna coupé Wraith, som den lär ersätta. Den blir också betydligt ”normalare” än tillverkarens senaste elbilskoncept, 103EX som först visades upp för fem år sedan. Innan den hade Rolls-Royce visat 102EX 2011.
Rolls-Royces märkeschef Torsten Müller-Ötvös menar idag att elbilar och Rolls-Royce är en perfekt kombination.
– Eldriften är unikt och perfekt lämpad för Rolls-Royce, mer än något annat bilmärke, säger han i ett uttalande.
Hans uttalande ekar år 1900 då märkets ena grundare Charles Rolls minsann spådde om elbilens framtid, enligt Rolls-Royce.
– Elbilen är helt ljudlös och ren. Det finns ingen lukt eller vibrationer, och de bör bli mycket användbara när fasta laddstationer kan ordnas. Men för närvarande räknar jag inte med att de kommer att vara det – åtminstone i många år framöver, ska Charles Rolls ha sagt då enligt pressmeddelandet.
Den förutsägelsen ska för övrigt Rolls-Royce Spectre uppfylla, enligt tillverkaren, så väl som märkeschefens löfte om att sluta sälja bilar med förbränningsmotorer till 2030.
Då: ”Ingen efterfrågan”
Rolls-Royces elbilsvurm nu är lite uppseendeväckande, med tanke på att en talesperson för Rolls-Royce så sent som ifjol antydde att man utvecklar elbilar motvilligt.
– Det finns ingen efterfrågan från kunderna men vi måste kunna sälja en bil till dem om lagstiftningen förbjuder dem att köra en bil med förbränningsmotor in till stadskärnorna, sa en talesperson till Automotive News Europe i september 2020.
Nu: Ingen ”badge engineering”
Tyska BMW äger som känt Rolls-Royce sedan 1998 och Spectre skulle därför kunna låna mycket från det bayerska motorverket – som nyligen lanserade den kontroversiellt formgivna elsuven iX som snart ska komma i en 600 hästkrafter stark M60 xDrive-version.
Spectre ska dock inte dela plattform med moderbolagets elbilar. Istället ska den bygga på ”Architecture of Luxury”-plattformen i aluminium som sedanen Phantom och suven Cullinan bygger på idag, avslöjar Torsten Müller-Ötvös i en intervju med brittiska Autocar.
– Vi skulle aldrig använda en befintlig bil från BMW och konvertera den till en Rolls-Royce. Det fungerar inte för oss, säger han till publikationen, vars skribent spekulerar att drivlinan i BMW iX M60 kan komma att användas i Spectre – effekten matchar trots allt BMW V12:an i dagens RR-modeller.
Mer detaljer än så får vi inte veta i dagsläget.