Polestar 2 ska säljas under flera år framöver och måste därför uppdateras med modernare teknik och inte bara med uppfräshad design. Främst är det räckvidden som behöver förlängas.
Först ut är basmodellen Standard range Single motor som nu kan rulla 35 km längre tack vare modernare batterikemi som ger 5 kWh ökad kapacitet till 69 kWh.
Basmodellen får också snabbare laddning (130 kW) och sju extra hästkrafter, totalt 231 hk.
Nytt är också fler färgval, nya fälgar och små förändringar i interiören. Pluspaketet uppdateras med en förbättrad värmepump som klarar ett större temperaturområde.
Polestar framhåller att tillverkningen av bilen ger ett mindre koldioxidavtryck genom byte av material och förändrade processer.
– Det här är viktiga tillägg till hur vi kan förbättra våra bilar under deras livstid – inte bara genom uppdaterad funktionalitet och design, utan genom att också adressera hållbarhet och koldioxidavtryck, säger Polestarchefen Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande.
Samtidigt passar Polestar på att höja sina priser med 10.000 kronor för alla modellversioner av Polestar 2.
Så mycket kostar uppdaterade Polestar 2
Standard range Single motor | 509 000 kr |
Long Range Single motor | 549 000 kr |
Long Range Dual motor | 599 000 kr |
Polestar 3 kommer redan i år
Polestar 2 ska utgöra basen i försäljningen under flera år framöver, men det kommer även helt nya modeller. Senare i år lanseras prestandasuven Polestar 3 som är nära släkt med Volvo Embla.
2023 är det dags för Polestar 4 som är en mindre coupésuv. 2024 rullar toppmodellen Polestar 5 ut, en lågbyggd 4-dörrars prestanda-GT. De tre nya bilarna (P3, P4 och P5) ska alla konkurrera med motsvarande modeller från Porsche.
Polestar leker även med tanken att göra en kortare cabrioletversion Polestar 5 och har visat upp en sådan som konceptbilen O2.