Nya Volvo XC60: Alla detaljer om motoralternativ och design

Volvos äldsta bil säljer nästan dubbelt så bra som näsbästsäljaren XC90. Därför är det extremt viktigt att nya XC60 blir en succé. Men det blir inte lätt – konkurrenterna är extremt kompetenta. Här är alla detaljer och nya illustrationer på nya XC60.

Nya Volvo XC60: Alla detaljer om motoralternativ och design
Viktigast för nya Volvo XC60 är detsamma som för dagens modell: säkerhet och design. Illustration: Radovan Varicak

Nyheten kommer från auto motor & sport 26-2016. Mer info i artikeln. Läs hela tidningen.

Volvos äldsta bil är också den bästa. I alla fall om vi tittar på försäljningsstatistiken och ägarnas betyg (se ägarbetyg i auto motor & sport nr 26-2016). Därför är det extremt viktigt för hela Volvo att nya XC60 också blir en succé. Men det blir inte lätt.

De tre tyska premiummärkena har inte direkt någon dålig lineup. Mercedes GLC visades 2016 och är tveklöst vår testvinnare i mellansuvklassens toppskikt. Rymlig, bekväm och modern. Därtill kom nya Audi Q5 som imponerar genom att kännas modern och spänstig på vägen. Väldigt fina drivlinor och välbyggd. Under nästa år får vi också en ny generation BMW X3. Dessutom kommer snyggingen Range Rover Evoque i en förlängd, rymligare version. Det blir alltså hårdast möjliga motstånd.

Notera att motorhuven går hela vägen ner till grillen på samma sätt som på XC90. Mycket sportigare utstrålning än dagens bil. Illustration: Radovan Varicak

Vad blir då nya XC60:s vassaste kort?

Svaret är detsamma som för dagens modell: säkerhet och design. All säkerhetsteknik som finns i dagens 90-generation hittar vi givetvis i XC60, vilket betyder att den blir klassledande. XC60 blir delvis självkörande; den gasar, bromsar och svänger själv i hastigheter upp till 110 km/h. Först 2020 ska Volvo släppa sina bilar lösa på riktigt då de blir autonoma fullt ut.

Men det är designen som verkligen gjort XC90 så populär och här kommer en sportigare och, kaxigare lillebror. Den blir inte fullt lika elegant och pondustyngd, utan mer intensiv.

Strålkastarna får Tors hammare-design och man kommer absolut att känna ingen släktskapet, även om skillnaden mellan de olika generationerna och modellserierna blir tydligare än hos exempelvis Audi. Jämfört med dagens XC60 blir det mer kilform på den bakersta sidorutan, bilen kommer att kännas sportigare.

Slitsen som sitter långt ner på dörrarna blir tydligare än på både föregångaren och XC90. Grillen och bilens ansikte bilr avgjort mer "dynamiska", som det kanske kommer att uttryckas i Volvos pressmaterial.
Det är ingen tvekan om att nya Volvo XC60 är snygg och den kommer att sälja bra på sitt yttre.

Motorerna blir till att börja med samma gäng som i 90-serien, med mindre uppdateringar; fyrcylindriga tvålitersmotorer som tänder på antingen bensin eller diesel. T5 får 266 hk och T6 306 hk. D4 ger 190 hk och D5 231 hk. På topp kommer T8 Twin Engine med 306 bensinhästar och 70 batteridrivna hästkrafter. Sportigare XC60 T8 blir alltså inte riktigt lika stark som storebror XC90 T8.

Räckvidden på ren el blir minst 50 km, men batteriutvecklingen går snabbt framåt och det är inte omöjligt att räckvidden på el blir bättre än så.

XC60 får uppdaterade motorer, lite snålare och i vissa fall starkare. Illustration: Radovan Varicak

Längre fram lär det bli D3-motorer och varför inte bensinversioner med konventionell hybridteknik? En annan möjlighet för Volvo är att stoppa företagets nya trecylindriga motor på 1,5 liter – kanske i kombination med eldrift. Denna drivlina kommer i nya XC40 som presenteras under slutet av 2017. Vi räknar med en total hybrideffekt på 250 hk och över sex mils körsträcka på el.

Elmotorn kommer att driva bakhjulen medan "fossilbilarna" blir antingen framhjulsdrivna eller konventionellt fyrhjulsdrivna.

Laddluckan sitter för övrigt på den främre skärmen på förarsidan. Instrumenteringen är i princip densamma som vi ser i dagens XC90, med Sensusskärm och snygga stående luftintag. Frågan är när Volvo kommer med en större infotainmentskärm och uppdaterad programvara? Audi får exempelvis haptiska skärmar – fysisk respons vid beröring.

Inredningen känner vi också igen från 90-serien, det blir mycket vill ha-känsla på både in- och utsida.
De första bilarna börjar byggas i maj 2017 och då startar även försäljningen. Leveranserna lär dock dröja till efter semestern.

Officiell premiär lär det bli i mars – kanske några dagar före Genèvesalongen?

Artikeln kommer från auto motor & sport nr 26-2016. Där hittar du mer information, bland annat ägarbetyg på Volvo XC60 samt försäljningsstatistik.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är intresserad av nya Volvo XC60.
762
582