Volvo V60 kan bli ny tjänstebilsfavorit – men laddhybriderna får bakläxa: "De har kört i diket fullständigt"

Den som väljer nya Volvo V60 som tjänstebil får vara beredd på att förmånsvärdet blir ordentligt mycket högre än för motsvarande dieselbil idag. "Trots det kan V60 sätta den nya standarden på tjänstebilsmarknaden", säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor. 

Volvo V60 kan bli ny tjänstebilsfavorit – men laddhybriderna får bakläxa: "De har kört i diket fullständigt"

Om du väljer nya Volvo V60 som tjänstebil kan skattekostnaderna öka med 8.000 kronor per år, varav nästan 5.000 kronor är den nya bonus/malus-skatten som också drabbar privatbilsköpare.

Nya Volvo V60 D3 modellår 2019 med automatlåda kostar 317.000 kronor, vilket är en liten höjning jämfört med den utgående modellen, som kostade 309.800 kr. Men höjningen av förmånsvärdet blir större än så. 

Eftersom Volvo inte hinner leverera några bilar innan den 1 juli ska förmånsvärdet för alla nya V60 beräknas enligt bonus/malus-systemet. Medan förmånsvärdet för gamla V60 är 43.400 kronor blir det 47.578 kr för nya V60. 

"Det betyder att förmånsvärdet för föraren höjs med nästan tio procent eller över 4.000 kronor per år, och arbetsgivarens sociala avgifter på förmånsvärdet höjs med ungefär 1.300 kr per år", konstaterar Ronny Svensson.

Förmånsvärdet OCH fordonsskatten blir högre

Förutom höjningen av förmånsvärdet med 4.000 kronor höjs fordonsskatten med ännu mer. Till skillnad från gamla Volvo V60 D3e, som är miljöbilsklassad och därmed ger ägaren skattefrihet i fem år, ska bonus/malus-skatten för nya V60 betalas från första dagen. Den är på 4.664 kronor per år.

Läs också: Så står sig Volvo V60 mot konkurrenterna, Volvo V90 och folkhemsikonen V70

Förbrukningen och utsläppen för nya Volvo V60 D3 har mätts enligt det nya hårdare WLTP-testet. Siffrorna har sedan räknats om till värden som är jämförbara med bilar av modellår 2018. Förbrukningen för V60 D3 med 150-hästarsmotorn ökar från 4,2 till 4,7 l/100 km – nästan 12 procent – och koldioxidutsläppet ökar lika mycket, från 111 till 124 gram per kilometer.

"När det gäller laddhybriderna har Volvo kört i diket fullständigt"

"Volvo V60 kan ta över V70:s roll och bli den nya standardtjänstebilen i Sverige. Då slår den ut V90 som blir ett avslutat kapitel på tjänstebilsmarknaden."

Men han ger inte mycket för de båda laddhybridversionerna av nya Volvo V60. De blir alldeles för dyra för de flesta och Volvo "ger" därmed bort många kunder till Volkswagen och Kia.

"Volvo är inte alls med där. De har kört i diket fullständigt. De verkar inte vilja sälja laddhybriderna alls", säger Ronny Svensson.

Läs också: Nya Volvo V60 kommer som laddhybrid i två versioner

 Svart på vitt: Så stor blir skillnaden

  Volvo V60 D3 Volvo V60 D3e
Modellår 2019 2018
Automatlåda Ja Ja
Förbrukning 4,7 l/100 km 4,2 l/100 km
Koldioxidutsläpp 124 g/km 111 g/km
Pris 317.000:– 309.800:–
Förmånsvärde 47.578:– 43.400:–
Fordonsskatt 4.664:– 0:– (skattebefriad i fem år)
Sociala avgifter 14.949:– 13.636:–
Företagets ökade skattekostnader

Fordonsskatt: 4.664:–
Sociala avgifter: 1.313:–
Summa: 5.977:–

Förarens ökade skattekostnader

Förmånsskatt: 2.089:–

Källa: Tjänstebilsfakta.se
Uppgifterna om nya Volvo V60 är preliminära och kommer från Volvo Cars.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ska byta tjänstebil i år.
31
26