Den stora bilsalongen i Frankfurt har länge varit en av bilbranschens stora höjdpunkter, med mängder av nyheter. Men så är det inte längre.
Flera stora biltillverkare har trappat ned satsningarna på bilmässor eftersom de kostar enorma summor samtidigt som konkurrensen med andra märken är stenhård. Ett av bilmärkena som skippar Frankfurtsalongen är Volvo, som istället satsar på egna event utan risk för konkurrens. Andra bilmärken satsar också på att delta vid teknikmässor istället, som CES i Las Vegas.
Frankfurtsalongen har dessutom fått hård kritik från miljöhåll och vid årets upplaga trappades säkerheten upp för att minska risken för demonstrationer och andra aktioner.
En av höjdarna i bilbranschen som inte är nöjd med årets upplaga är Karl-Thomas Neumann, tidigare chef på Volkswagen och för Opel.
”Det är uppenbart så låt oss säga det uttryckligen: IAA 2019 är ett enormt misslyckande. Det är bara en sorglig skugga av vad det brukade vara. Det blir ingen IAA 2021, så är det bara”, skriver han på Twitter.
Eftersom så många biltillverkare väljer att inte vara med är bilmässan inte representabel för hela bilindustrin, enligt honom.
Även auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind hade lätt att hitta tomma utrymmen på IAA-mässan, något han uppmärksammade på Instagram.
”32 färre företag på plats – mässområdet är inte ens halvfyllt. Men flera kinesiska företag trots att de inte säljer bilar i Europa. Mindre att se på än på Genèvesalongen! Det smakar Detroit 2009. Vore trist!”, skriver han.
View this post on Instagram
A post shared by auto motor & sport Sverige (@auto_motor_sport_sverige) on