Tjänstebilsinfo
De viktigaste nyheterna om tjänstebilar direkt i din mejl – prenumerera här!

PROV: Ferrari Roma, McLaren GT & Porsche 911 Turbo S

Premium En Gran Turismo lever på balansen mellan prestanda och komfort. GT-raketerna Ferrari Roma, McLaren GT och Porsche 911 Turbo S vrider dock upp konceptet några snäpp till – en fest för G-kraftkonnässörer!

PROV: Ferrari Roma, McLaren GT & Porsche 911 Turbo S

Även om dagens tillverkare hellre visar upp bilteknisk råkost än prestandamodeller, rullar sportbilsmaskineriet vidare med oförminskad kraft. Klassiska sportbilsmodeller kommer i nya upplagor som driver tekniken till sin spets, men ibland lyckas industrin även med att frambringa riktiga överraskningar, långt bort från uppdateringar, modifieringar och retuscher. Naturligtvis står det en komplex struktur av plattformsstrategier, kostnadskalkyler och modellpolitik bakom varje ny och nygammal produkt, men bilarnas unika karaktärsdrag är beroende av tillverkarens inställning och kundernas krav. Eller rättare sagt av två grundstenar – prestanda och komfort.

Fokuserar man på den ena sidan brukar vanligtvis den andra sidan påverkas negativt: mer prestanda betyder alltså mindre komfort och vice versa. På så vis möts vi av olika kreationer med vitt skilda karaktärsdrag. Å ena sidan extrema sportbilar som Porsche 911 GT3Lamborghini Huracán STO och den kanske mest extrema av dem alla, McLaren Senna. Å andra sidan har vi lyxbilstillverkarna som visserligen bygger snabba, men framför allt bekväma bilar.

En särskild specialitet ligger däremot precis i mitten av de båda extremfallen. När komfort och prestanda går hand i hand räknas resultatet gärna som sportbilarnas crème de la crème: Gran Turismo. Här driver man prestandan till sin spets utan att påverka komforten negativt och bilen blir precis så komfortabel som prestandan tillåter.

En svår balansakt alltså, som inte alltid är framgångsrik, även om tillverkarna gärna klistrar GT-attribut på allt som rullar. Dessutom har GT-begreppets innebörd förändrats under tidens gång, oavsett om det handlar om ordets vikt, betydelse eller tekniska nivå.

På 50- och 60-talet beskrevs vanliga sportbilar gärna som GT, vilket berodde på att prestandan helt enkelt inte hade lyckats förtränga komforten helt och hållet än. Med varje kördynamiskt framsteg under åren växte klyftan alltmer.

En del sportbilstillverkare följde helhjärtat med i utvecklingens fotspår och producerade allt snabbare, hårdare och i slutänden helt okörbara bilar medan andra fokuserade på bekväma glidare med gott om kraft när det behövdes. Samtidigt dog den gyllene mitten nästan ut. I våra ögon finns det egentligen endast en enda traditionell GT-vagn kvar på marknaden idag: Aston Martin DB11.

DB11 har det rätta formatet, de tillhörande köregenskaperna (fokuserad utan att kännas nervös), den för klassen obligatoriska prestandan men även komforten som sportbilsgenren gärna försakar. Nu kan man ju undra varför den formsköna coupén fattas i vårt GT-test, och det beror på att vi istället valt att belysa en annan sida av GT-livet – en yngre, mer flexibel fasett som följer crossovertrenden fullt ut: alla attribut får plats under skalet så länge man pressar tillräckligt hårt.

Ta Porsches senaste nyhet Cayenne Turbo GT som exempel. Bilen är uppenbarligen en suv, men vill gärna vara en coupé och muterar vid behov till en fullfjädrad (om än en gigantisk stor, tung och högbent) sportbil.

Elbilar och hybrider allt populärare

Se hela listan – vilken är din nästa tjänstebil?



Din e-postadress Har du tjänstebil? Vilket märke kör du som tjänstebil?
Läs mer om nyhetsbrevet »
Begenkäten
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206