Under onsdagkvällen kom goda nyheter för biltillverkarna som stod bakom lobbybreven till Donald Trump. USA:s president har bekräftat att han redan 2018 ska se över utsläppsreglerna som biltillverkarna måste hålla sig till.
Han utlovar också en ny testanläggning för självkörande bilar för 80 miljoner dollar. Han ska ”ta tillbaka jobben” inom biltillverkning i USA och se över CAFE-utsläppsreglerna (Corporate Average Fuel Economy).
”Vi ska jobba på CAFE-reglerna så ni kan bygga bilar i Amerika igen. Det finns inget vackrare än en USA-byggd bil”, sa Trump enligt Automotive News.
Det Trump ska göra är att öppna upp utsläppsreglerna, som Barack Obama ”låste” under sin sista tid som president, för en översyn. Det kommer med stor sannolikhet innebära att Trump lättar på utsläppsreglerna, men det är inte helt säkert att det faktiskt blir så. Det som är klart är att reglerna ska ses över.
”Reglerna hjälpte biltillverkarna gå från konkurs till vinst och det finns ingen anledning att de inte kan uppnås”
Beslutet att se över reglerna har fått skarp kritik från miljöorganisationer.
”Det är helt orimligt. Reglerna sparar pengar för konsumenterna på bensinmacken, gör amerikaner mindre beroende av olja, minskar koldioxidutsläppen och snabbar på innovationer. De nuvarande reglerna hjälpte biltillverkarna gå från konkurs till vinst och det finns ingen anledning att de inte kan uppnås”, säger Rhea Suh på Natural Resources Defense Council till Automotive News.
Biltillverkarnas egen organisation i USA har flera gånger skrivit lobbybrev till Trump där de vädjar om att släppa på de allt hårdare utsläppsreglerna. De ska träda i kraft senast 2025 och innebär att nya bilar i genomsnitt inte får dra mer än 4,3 l/100 km. Biltillverkarna å sin sida menar att det inte finns någon efterfrågan på elbilar eller hybrider – vilket krävs för att nå kraven – och att reglerna därmed hotar amerikanska jobb.
Flera av biltillverkarna som står bakom brevet storsatsar på elbilar, bland andra General Motors och BMW.
Bakom beslutet står inte bara Donald Trump utan också miljömyndigheten EPA med nytillsatte chefen Scott Pruitt i spetsen. Han är skeptisk till i vilken omfattning människor är ansvariga för klimatförändringarna och han har upprepade gånger stämt EPA.
”Vi kommer göra ett fantastiskt jobb men ni måste hjälpa till med jobben”, sa han vid ett rundabordssamtal där cheferna för bland andra GM, Fiat/Chrysler och Toyota deltog.
I flera amerikanska stater är elbilsrabatterna på väg att försvinna och de ersätts med en straffavgift. Det har också kommit en rapport om att skrotade utsläppsregler kan kosta 800 miljarder dollar och släppa ut sex miljarder ton koldioxid i atmosfären.
Trump cited fact that Barra, Fields & Marchionne had never been in Oval Office as evidence past presidents didn't care about auto industry.
— Nick Bunkley (@nickbunkley) March 15, 2017
.@POTUS on midterm review:
“We are going to ensure any regulations we have protect & defend your jobs,” Trump said. “We’re going to be fair”— Michael Martinez (@MikeMartinez_AN) March 15, 2017
Trump says because of him, automakers are "going to to be building new plants, expanding their plants." None have announced new US plants.
— Nick Bunkley (@nickbunkley) March 15, 2017
.@POTUS says the Motor City "has suffered under the decades of failed economic decisions that have striped our country of our jobs & wealth"
— Michael Martinez (@MikeMartinez_AN) March 15, 2017