Walter Röhrl: "Elbil – då är det över för mig"

Rallyvärldsmästaren Walter Röhrl är lika vass med tungan som med gaspedalen. Han har klara åsikter om allt från turboaggregat, elbilar, stadstrafik – och VW-koncernens framtid.

Walter Röhrl: "Elbil – då är det över för mig"
Walter Röhrl blev världsmästare i rally 1980 och 1982. Men han fortfarande snabb, både i bilen och i tanken.

I samband med provkörningen av nya Porsche Cayman GT4 fick vi en pratstund med rallylegendaren Walter Röhrl.

• Turbo eller sugmotor?

"För vanliga förare är det enklare att kontrollera körningen med en vanlig motor. Är det vått ute kan man lätt få för mycket kraft med en turbomotor. Men vridmomentet är bättre med turbo och förbrukningen lägre i teorin – men trycker man på är jag säker på att sugmotorn är snålare. Reglerna som har gett oss downsizingmotorer är idiotiska. Politikerna har ingen koll."

• Elbil?

"Då är det över för mig! Jag vill kunna åka dit jag vill när jag vill. Kunna köra långt länge. Att ladda en elbil på 15 minuter är fortfarande för långsamt, jag tycker tre minuter för att tanka en bensinbil är för lång tid!"

• PDK eller manuell växellåda?

"I en riktigt stark bil är det enklare att köra med PDK-låda och på bana är det snabbare. Men jag älskar att växla själv, att köra bil, så skulle jag välja en bil för de närmaste 20 åren skulle det definitivt bli en manuell låda, och ingen turbo."

• Fyrhjulsdrift eller tvåhjulsdrift?

"Fyrhjulsdrift gör livet mycket enklare och säkrare, så jag skulle välja fyrhjulsdrift."

• Tvåhjulsstyrning eller fyrhjulsstyrning?

"Normala förare skulle inte känna skillnaden, förutom i extrema situationer, så det blir tvåhjulsstyrning."

• Din favoritbil?

"Porsche Carrera GT. Men under utvecklingsarbetet hade den inget marktryck. Jag sa till Porschechefen att ska jag vara med i projektet och ha med mitt namn så måste utvecklingsteamet bytas ut, och nästa dag var det ett nytt gäng! Den gick bara 250 km/h på raksträckorna på Ringen eftersom den behövde så mycket vinge. Men den blev bättre. Jag körde den 20 sekunder snabbare runt Nürburgring än andra utvecklingsförare. Den var som att hålla en pistol mot huvudet och hoppas på det bästa. En fantastisk bil! En riktig utmaning."

• Vad tycker du om Porsche 918?

"En mjuk och snabb bil, vem som helst kan köra snabbt i den. Men efter några varv är elektriciteten slut och då kör jag om med Carrera GT! Att nya Cayman GT4 är lika snabb runt Ringen som Carrera GT är dock galet!"

• Och Porsche 959?

"En härlig, mycket avancerad bil, men man måste kunna köra. Turbofördröjningen är brutal, man får peka fronten i rätt riktning, trycka av och vänta. Men den måste användas varje dag. Jag hade en och den stod stilla varje vinter och på våren var det renovering som gällde. När min fru kommenterade summorna kunde jag inte längre säga något om hennes väskinköp, så jag sålde den efter tolv år."

• Bensin eller diesel?

"En sportbil måste givetvis ha bensinmotor, men för normal vardagskörning är diesel bäst."

• Bensin eller elektricitet?

"För de som har pengar, tid och tålamod – elbil. Men det är tre saker jag inte har. Kör man bara korta sträckor i stadsmiljö är elbilen en bra kompromiss. Men för mig som kör långt, kanske 100 mil på en dag, funkar det inte. Så för mig ser jag ingen anledning att köra elbil de närmaste tio åren."

• Framtidens drivmedel?

"Det kommer bli bensin, diesel, el och vätgas. Vi behöver allt. För att få ner koldioxidutsläppen är en modern diesel bäst. Skulle jag köpa en vanlig bil idag som inte är en Porsche skulle det bli en dieselbil. Men tänker man på njutning blir det bensinmotor. Förbränningsmotorn kommer vara nödvändig även i framtiden."

• Stadstrafik?

"Nej, det klarar jag inte av. Jag cyklar, och ska vi åka och handla kör min fru. Jag har inte tålamodet för att köra i staden. Vi måste ha mindre bilar i städerna, i Tyskland bygger vi mest stora bilar."

• Porsche Taycan?

"Jag har kört den och den har inget motorljud. Känslan sitter i accelerationen, den är fantastisk och jag saknade faktiskt inte motorljudet. Bilen var riktigt fin att köra även om man känner vikten, när man bromsar in från 200 km/h – oj, då känns det tungt! 800 kilo batterier... Och jag älskar lätta bilar."

• Formel 1 eller rally?

"Rally, utan tvekan. Det är intressantare, föraren betyder mer. Men även där har det gått för långt med tekniken. Det handlar mest om vilket team som lyckas få däcken att hålla exakt den temperatur som behövs för att få bäst grepp. Det är den föraren som vinner. Det har inte med skickligheten att göra. Det är därför förarna kan komma direkt från barnkammaren och sin Playstation. Så var det inte för 20 år sedan, då måste man verkligen kunna köra bil."

"Jag är glad att jag körde Grupp B-bilarna och slapp lyssna på en ingenjör för att veta hur man ska köra. 'Lyft av lite tidigare så får du mer energiåtervinning...' För mig ska den som vågar köra med maximum attack vinna! På min tid vann den som tog sig i mål. Att gå från Grupp B med 550 hästar till 230 hk, nej tack!"

• Vänsterbromsa?

"Det var Stig Blomqvist som sa åt mig att jag måste göra det, efter att ha kört rally i 25 år var det svårt. Men efter sex veckor och tre kraschade bilar gick det upp ett ljus, då gick det naturligt!"

• Formel E?

"Det var ett skämt när man var tvingades att byta bil mitt i loppet. Jag satt hemma och såg på tv och kunde inte tro vad jag såg, löjligt... Men motorsport förkortar den tekniska utvecklingen. Kanske är det därför som många tillverkare är med i Formel E, för att lära sig mer. Toppfarten är 210 km/h och det är alltid ett stort dieselaggregat som ger laddningen... Men förarna har en rejäl utmaning."

• Formel 1 eller Indycar?

"Jag tycker man har gjort det smartare i Indycar. Inte lika tekniskt avancerat, föraren avgör mycket mer. Att trycka på en knapp, så går vingen ner och man kör om, löjligt!"

• Motorljudet i den fyrcylindriga Porsche 718 låter som från en Subaru.

"Nej, det låter värre!"

• Framtidens motorsport?

"Man måste gå tillbaka till enklare teknik, mindre aerodynamik. Föraren i fokus. Då blir det intressantare. Den som är bäst ska få vinna och inte bestraffas. Ingen sa att Usain Bolt skulle ha en ryggsäck med vikter... Motivationen måste vara att om jag är snabbare ska jag vinna, inte bestraffas. Idag måste en förare ta ett beslut på en tiondels sekund och sedan sitter tävlingsdomarna i en halvtimme och analyserar allt. Det är inte klokt!"

• Hur ser ditt perfekta garage ut?

"Jag har alltid en Golf GTI och en Multivan T6. Porsche 911 Turbo S är en perfekt året runt-sportbil, bekväm och snabb. Sedan har jag ett gäng klassiska Porschar, favoriten är kanske min 356 Coupé med 128 hästar och klassiska däckdimensioner, men med samma gummiblandning som däcken till 911 GT3. Jag känner Pirellichefen och han har låtit tillverka fyra stycken åt mig. På en kurvig landsväg körde jag ifrån en kompis som har en ny GT3."

"Men jag har också en 356 Roadster med mekaniken från en 930 Turbo och jag håller på med ett bygge där en 911 T från -71 ska bli en ST med 320 hästkrafter, den ska väga in på 945 kilo. Sedan har jag en 911 R, Boxster Spyder, Panamera GTS och 911 Speedster.

• Autobahn eller landsväg?

"Autobahn är hopplöst! Jag föredrar givetvis landsvägar. Ska man köra snabbt är det bara landsvägar som gäller. I Tyskland är autobahn helt omöjligt, du vet inte om det kommer ta en halvtimme eller fyra timmar att köra samma sträcka. Lastbilarna måste bort, den tunga trafiken ska gå med tåg. Öppnar jag ögonen fem sekunder i Tyskland ser jag 50 långtradare, i Skottland har jag sett 15 stycken på tre dagar. Idag finns inga lager vid fabrikerna, allt ska vara på vägarna. Men visst, för elbilar är dagens autobahn kanske bra. Räckvidden blir ju längre när man kör i 80 km/h."

• Tar du alltid varvtiden när du kör på bana?

"Ja, annars är det helt ointressant. Jag tar tid på allt, även när jag borstar tänderna."