Toyotachefen om nya vätgasbilen: ”Prislappen fortfarande en utmaning”

Den här modellen ska köparna välja för att den är snygg – inte för att den är vätgasdriven.

Toyotachefen om nya vätgasbilen: ”Prislappen fortfarande en utmaning”
Utställningsbilen ser ut att vara och upplevs väldigt produktionsnära.

På bilsalongen i Tokyo visade Toyota upp en konceptbil som hintar om nästa generation av vätgasbilen Mirai. Den nuvarande generationen har fått hård kritik för sin design – men den nya modellen faller betydligt fler i smaken.

"Utställningsbilen i montern är enkelt uttryckt en plastmodell och inte den faktiska bilen, men storleken och formgivningen ligger väldigt, väldigt nära den slutgiltiga produkten", säger Ryotaro Shimizu, biträdande chefsingenjör för nya Mirai hos Toyota.

• När ska den komma ut på marknaden?

"Vi siktar på att lansera bilen i slutet av nästa år och den kommer förmodligen nå alla aktuella marknader ungefär samtidigt, beroende på efterfrågan, naturligtvis."

• Vilka är de huvudsakliga marknaderna för Mirai?

"Det är definitivt Japan, samt USA på grund av CAFE-restriktionerna (Coprorate Average Fuel Economy, en överenskommelse i USA om genomsnittlig bränsleekonomi för personbilar och lätta kommersiella fordon, red:s anm) och även Europa."

• På den europeiska marknaden, vilka är de viktigaste länderna där?

"Jag skulle säga att det är norra Europa där det finns en stor miljömedvetenhet och även Tyskland där man jobbar en del med vätgas."

Den vätgasdrivna konceptbilen Lexus LF-FC visades på Tokyosalongen redan 2015.

• Har ni några andra vätgasdrivna bränslecellsbilar på gång?

"Det är … Jag kan faktiskt inte svara på det, mer än att säga att vi håller på med omfattande undersökningar av marknaden i nuläget. Men vi visade ju till exempel konceptet Lexus LF-FC med bränslecell på Tokyosalongen år 2015 och sedan dess har vi många pågående studier." (Spionbilder på en maskerad Lexus med bränslecellsdrivlina dök upp på nätet i slutet av juli i år, red:s anm.) 

"Vi håller på och jobbar med bränsleceller för lastbilar och kommersiella fordon, och vi har ett vätgasprojekt i hamnen i Los Angeles där de använder en långtradare med vår bränslecellsteknik. Det är som sagt många studier som pågår, men vi kommer förmodligen att kunna tillkännage något inom den närmaste framtiden."

• Kan ni säga något om vad ni lär er genom dessa undersökningar av marknaden?

"Först och främst handlar det om att infrastrukturen är väldigt viktig. Nya Mirai har också en tydlig koppling till den frågan. Vi ville skapa en väldigt attraktiv produkt så att bränslecellsbilar blir mer lättillgängliga för kunderna.  Många tyckte nog inte om formgivningen på den första generationen, den hade bara plats för fyra personer och de ville kanske ha längre räckvidd."

"Den nya bilen får därför bättre räckvidd, plats för fem personer och framför allt har vi sett till att ge den en snygg design. Avsikten har varit att göra den tillräckligt tilltalande för att den ska kunna attrahera dem som inte bryr sig om huruvida det är en elbil med batteri eller med bränslecell. Om de tycker att den är sexig ska de kunna köpa bilen och upptäcka att den drivs med vätgas. Det är den typen av effekt vi hoppas kunna uppnå med formgivningen."

Toyota deltar i ett vätgasprojekt för lastbilar i hamnen i Los Angeles.

• Vad har ni förbättrat hos modellen med den här nya generationen?

"Produktmässigt har vårt fokus varit att förbättra räckvidden. Jag kan inte ge dig en siffra, men vi har som målsättning att den ska öka med 30 procent, så du kan själv räkna ut ungefär vad det blir." (Fabrikssiffran har tidigare varit drygt 50 mil och när vi testade Mirai uppgav färddatorn en räckvidd på 38 mil vid lands- och motorvägskörning, red:s anm.) 

"Själva bränslecellen har en helt ny konstruktion som är mycket effektivare än den nuvarande generationen, vilket naturligtvis bidrar till att ge längre räckvidd, men den största faktorn som påverkar är mängden vätgas ombord."

• Kommer nya Mirai alltså ha större bränsletankar än tidigare?

"Jag kan inte berätta hur vi gör det, men vi kommer kunna få plats med en större mängd vätgas än tidigare. Vi kommer att berätta mer om den saken under nästa år."

• Vad kommer hända med priset?

"Jag kan tyvärr inte säga så mycket om vad vi tänker just nu, men den måste vara prisvärd och relativt överkomlig. Prislappen är fortfarande en utmaning och vi håller fortfarande på och undersöker marknadsreaktioner."

• Vilka konkurrenter ser ni till bilen?

"Vi tror vi har många olika konkurrenter, inte bara bränslecellsbilar, utan även batterielbilar och andra. Men det är väldigt svårt att säga märke och modell. Om man ser till själva produkten och konceptet finns likheter med till exempel det segment som innehåller bilar som Audi A7 med flera."