Bästa GT-bilen för långresan – här är redaktionens favoriter

Högbyggd terrängklassiker, superlyxig cabriolet och två sportbilar med takbox.
Annons

Det har dykt upp en ny utmanare i GT-klassen, där de kräsna köparna förväntar sig att kunna köra på långresa genom Europa i högsta komfort utan att behöva göra avkall på köregenskaperna när vägen blir slingrig.

Vi pratar förstås om McLaren GT, som vi precis provkört och blivit riktigt imponerade av.

Men McLaren GT är inte förstahandsvalet hos någon av redaktörerna på auto motor & sport-redaktionen. Här nedan presenterar vi våra val, och kommentarsfältet är som vanligt öppet – vilken GT-modell skulle du välja?

Bästa GT-bilen för långresan – här är redaktionens favoriter

Maximal komfort under solen

Mitt val är självklart en bil utan tak, naturupplevelsen blir mycket mer intensiv när man åker öppet. Att köra med himlen som tak och med landskapets alla dofter i näsan är otroligt mysigt, och samtidigt vill jag ha maximal komfort om jag ska åka långt.

Sportbilar i all ära, men jag (och mitt resesällskap) skulle nog tröttna ganska fort på däckbuller och stötiga chassin. Därför åker jag en Rolls-Royce Dawn – världens flottaste cabriolet.

Bagageutrymmet räcker mer än väl till för två personer i två veckor, men skulle det behövas kan vi säkert ställa några väskor i baksätet också. 

Sedan äntrar vi sittbrunnen genom de bakhängda dörrarna, startar den 6,6 liter stora dubbelturbo-V12:an, låter suffletten vika ihop sig (vilket sker i stort sett ljudlöst på 22 sekunder) och glider iväg söderut. 

Toppeffekten på 571 hästar lär vi inte behöva, men att ha 780 Nm redan vid 1 500 r/min är desto mer relevant på en sådan här typ av resa. Bitvis håller vi kanske ett högt tempo, men vi har definitivt inte bråttom.

Två veckor är mer än tillräckligt för att leta sig ned genom Europa. Sverige lär avverkas längs E4:an, men nere på kontinenten finns det alla möjligheter att välja mindre, mer slingrande vägar och när Alperna ska korsas vill man absolut inte ha något tak över huvudet – de fantastiska scenerierna ska avnjutas under bar himmel.

Dessutom kommer det ju inte kännas helt fel att rulla in i furstendömet Monaco i en öppen Rolls – att modellen troligen är något av en dussinbil där får vi helt enkelt leva med. Det kunde ha varit värre.

John Argelander, redaktionschef

Bästa GT-bilen för långresan – här är redaktionens favoriter

En mysig och rymlig må bra-vagn

Det vore frestande att välja en exotisk sportbil eller någon frän GT-kärra. Ett tag funderade jag på en Ferrari GTC4Lusso. Men jag är rätt övertygad om att mina kollegor som är inne på det spåret kommer att ångra sig redan innan de har passerat Södertälje. Alternativt kommer nog deras resekamrater ångra att de följde med.

Jag satsar därför på komfort, utrymmen och en bil som jag vet att jag och min bättre hälft kommer att stormtrivas i. Det blir en Range Rover Sport med V8-diesel under huven.

Eftersom vi kommer köra en väldans massa mil under två veckors tid, vill jag att vi ska ha det bekvämt. Range Rovern är tyst, har bra fjädringskomfort och sköna stolar. Vi sitter högt med fin utsikt över de andra trafikanterna och över landskapen omkring.

Dessutom erbjuder den gott om plats för allt bagage som måste följa med. Jag själv är visserligen expert på att packa lätt, men det är inte mitt sällskap. Hon tar med sig allt man behöver och lite till. Bättre med för mycket än för lite, liksom. Vi gillar dock båda att vara ute i naturen, så vi lär hur som helst vilja ta med oss en hel del friluftsgrejer. För vårt äventyr kommer garanterat inte bara äga rum på asfalten utan även i naturen.

Det leder mig till ytterligare en fördel med Range Rovern: med den kommer vi kunna ta oss fram även när vägen tar slut, eller nå den där avlägsna stugan i slutet av kostigen uppe på berget. För skulle vi passera en racerbana går det ju faktiskt att hyra bil för det tillfället.

Att åka på bilsemester handlar nämligen om frihet att stanna var man vill, att låta nyfikenheten ändra den planerade rutten och att kunna utforska både stort och smått man passerar. Med en Range Rover Sport är möjligheterna till äventyr maximala.

John Eriksson, testredaktör

Bästa GT-bilen för långresan – här är redaktionens favoriter

Svenskt med takbox

Jag har njutit av långresor (250 mil plus) i allt från exempelvis Trabant, Lotus Elise, Rolls-Royce Cullinan, Range Rover Sport, ett antal Porschar med 911 Speedster -89 som höjdpunkt, Skoda 120, Bentley Continental -93, Kewet elbil!, Jaguar XJS, Citroën CX Prestige, Fiat 126 till McLaren MP4-12C.    

Underbara resor! Inget kan slå en bilsemester och bilen sätter färg på färden. Ju extremare desto bättre. Men vilka egenskaper ska drömsemesterbilen ha? Kanske kan man tycka att jag kompromissar bort mig med det här kravet: ett anständigt bagageutrymme. Men ska man vara ute på vägarna länge och resa tillsammans går ett gäng svettiga t-shirts bort. 

På kvällen vill jag byta om och klä mig för en mysig middag. Några anständiga ombyten är ett krav, och valmöjligheter för olika väder.

Resan med McLaren MP4-12C hade följebil med resväska – och det kändes lite fånigt.

Hög komfort är sällan fel och där toppar min erfarenhetsbank ut med Rolls-Royce Cullinan – vilken ofattbart underskön långresebil! John Argelanders val, Rolls-Royce Dawn, är egentligen självklart – avundsjuk!

Men som bilälskare vill jag ha en sinnlig körupplevlse – och det är inte riktigt där RR excellerar och varför ska alla fina GT-vagnar ha en löjligt bred mittkonsoll – man vill ju sitta nära! Mitt val blir Koenigsegg Regera med takbox!

Hypermodern och stark drivlina: 1 500 hk från V8:an och 700 elhästar! Superlyxig interiör, intima stolar, hög komfort. Över 400 liter bagage. Och när vi kommer fram med en riktigt skitig bil, lyfter vi av takboxen och taket – och njuter av världens mest exklusiva cabriolet! Optimalt.

Alrik Söderlind, chefredaktör

Bästa GT-bilen för långresan – här är redaktionens favoriter

Alriks copycat – från Stuttgart

Att just jag, som redaktionens Porschenörd nummer ett, skulle välja en 911 var knappast en högoddsare. Men faktum är att det fanns tveksamheter.

Med tanke på mängden mil som ska avverkas hade en Panamera Sport Turismo kanske varit ett i alla avseenden vettigare val. Min älskade fru gillar tysta bilar, och detta val hade garanterat glatt henne. Det stora bagageutrymmet hade dock kunnat ge upphov till alltför utsvävande shopping…

En expedition lik denna ska innehålla en angenäm dos av äventyr. Med det i åtanke skiftade planen snabbt till 718 Cayman GT4. En skapligt hårdkokt sportvagn med lastutrymme såväl fram som bak. Någon vidare långresekamrat är GT4 inte, även om jag kan lova att motorvägspassen skulle bli få. Vi älskar verkligen landsvägar.

Porsche 911 har med varje generationsskifte blivit mer och mer av en Gran Turismo. Den senaste och åttonde generationen har till och med kallats Panamera Coupé – av elaka tungor. Eller realister, jämfört med min 911 SC -82 är årets upplaga rena rama limousinen. Sommarsemestern i min SC gick till Åland, och frun klagade endast måttligt. Har hon den färden i minne kommer en resa med en ny Carrera S upplevas som ytterst bekväm. Smart va?

Guards Red på kaross med komplett Sport Design-paket. Carrera S-fälgar lackade i Satin Aurum plus Porschedekor på dörrarna i samma kulör. Kolfiberbackspeglar och tonade bakre rutor. Pricken över i en takbox. Tack för idén, Alrik!

I kupén märks svarta Sportstolar Plus klädda i tyget Sport-Tex (ballare än helläder) med kontrastsöm i grått. Rattkrans i Alcantara, så klart. Till sist fuskar jag in en fabriksleverans i Leipzig. Då slipper vi köra transportsträckan söderut genom Sverige.

Joakim Dyredand, testredaktör

 
Annons
Annons
Rulla till toppen