Alrik: Därför kan Toyotas elbil vara nutidens största bilflopp

PREMIUM "Toyotaingenjörer plockade isär en Tesla Model Y – och slogs av tekniken, de få komponenterna och den enkla monteringen. Självbelåtenheten försvann."
Annons

Alrik: Därför kan Toyotas elbil vara nutidens största bilflopp

Detta är en chefredaktörens ledare i auto motor & sport nummer 6/2023.


Är Toyota bZ4X nutidens största bilflopp? Jag har svårt att se en konkurrent, vilket är lika sorgligt som underligt. Men jag har en förklaring och en framtidsspaning som båda kanske kan förvåna.

Men först skalan av fiaskot. Bara namnet får mig att misstänka att det inte är ett kärleksbarn utan ett ”projekt”. Läs det högt: ”Jag har en bZ4X”, det ligger illa i munnen. Lite som McLarens första nutida sportbil som även den floppade: MP4–12C …

Betänk följande: bZ4X är världens största bilföretags första elbil, som kommer sex år efter Tesla Model 3. OCH den bygger på en bensinbilsplattform … med alla dess nackdelar. Man satt med facit, men missade grovt.

Mer fakta: 2022 såldes det 7,7 miljoner elbilar i världen, en ökning med cirka 60 procent, på en totalmarknad som backade.

Varför ville Toyota inte vara med på den resan? Världens största biltillverkare slutade på plats 23 i elbilsförsäljningen, med 24 460 sålda. Antalet kinesiska tillverkare som kört förbi i framtidsracet är otaliga.

Hur tänkte man? ”Vi bygger en halvdålig elbil, så bevisar vi att elbilar inte är något att ha. Vi satsar inte de resurser vi har. Vem bryr sig? I alla fall inte vi på Toyota … Världen är inte mogen för elbilar, men det är det bara vi som förstår. Elbilar är för dyra.”

När bilen kom drabbades den av ett fel som nästan låter påhittat, hjulbultar kunde lossna. Ärligt? Och lösningen tog tre månader att få fram.

Toyota tvingades stoppa försäljningen, man återkallade 2 700 bilar och köpte även tillbaka bilar. När hjulen satt på plats visade sig förbrukningen vara hög, laddningen dålig och framför allt var räckvidden usel.

Köpare i Norge var så missbelåtna att Toyota lokalt gjorde avbön och tog tillbaka bilar och rev kundorder. Andrahandsmarknaden var stendöd. Även det unikt, en osäljbar begagnad Toyota. Men i Sverige ligger en lagd beställning fast och bilarna ska uppdateras för att bli bättre.

Varför blev det så här? 

Den japanska kulturen kan vara en välsignelse men också förödande i ett modernt samhälle. Noggrannheten, långsiktigheten, det hierarkiska ledarskapet och ”hedern” gjorde Japan till mästare på att bygga högkvalitativa bilar. Men vägran att tappa ansiktet betydde att Toyota plöjt ner ofattbara summor i vätgasbilar – som fortfarande har långt kvar till storskalig produktion. Men säger chefen att det är framtiden, så är det så.

Kanske är vätgasbilen Mirai en ännu större flopp, med tanke på investerad tid, ingenjörskunnande och pengar? Eller så visar det sig att satsningen är briljant – om X antal år?

Tänk hur annorlunda bilvärlden hade varit om Toyotas dåvarande vd Akio Toyoda, som 2010 köpte in sig i Tesla, hade satsat fullt på elbilar. I stället sålde man sin andel och fortsatte envetet satsningen på bränsleceller, som startade redan 1992. 31 år sedan.

Den katastrofala kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011 var kanske det som stoppade Toyotas elbilar? Utan förnyelsebar el (kärnkraft) framstår inte elbilar som vettiga. Landets el kommer i stort sett bara från kol och gas.

Japans industri bygger på många mindre privata företag som levererar till giganterna. En omställning till elektrifierat skulle sätta många i konkurs, och så gör man inte med ”familjen”. Att säga upp personal är en no go zone!

Men nu har Toyota en ny vd, Koji Sato, utan släktband till grundaren Kiichiro Toyoda.

Han organiserar om i toppen, föryngrar, och lovar en stor satsning på elbilar och ”intelligenta” bilar. Toyota ska som alla andra gå från biltillverkare till mobility provider. Företaget ska digitaliseras, det ska satsas på innovationer och data. Big time.

”Vi måste drastiskt ändra det sätt vi gör affärer på, från tillverkning, försäljning och service”. Det är stora ord i Japan där Kazien – kontinuerlig förändring – varit lag. Nu är det hög tid för revolution. Omställningen från att bygga förbränningsmotorbilar till elbilar är så fundamental att man överväger att bygga nya fabriker, att förvandla gamla kan bli för dyrt.

Det har rapporterats att Toyotaingenjörer nyligen plockade isär en Tesla Model Y och inte bara slogs man av tekniken, de få komponenterna och den enkla monteringen. Självbelåtenheten försvann och en hög chef sade: ”Det är otroligt, ett tekniskt konstverk”, enligt Automotive News.

Hur kan det komma sig att man inte hade den kunskapen? Är man störst behöver man inte titta på andra …

Koji Sato har lovat att Lexus ska bli ett elbilsföretag senast 2035. En dedikerad ny elbilsplattform, med allt vad det innebär, ska komma senast 2026, även för Toyota. Det viktigaste är att Toyota ska bygga äkta Toyota-elbilar, för vanligt folk med vanliga plånböcker.

Den största utmaningen blir inte teknisk eller finansiell, utan kulturell.

Annons
Annons
Rulla till toppen