Diesel eller laddhybrid? Här är bästa valet som tjänstebil

Premium Ska du tanka eller ladda din nästa tjänstebil? Vi tar hjälp av experterna och räknar på förmånsvärdet.

Diesel eller laddhybrid? Här är bästa valet som tjänstebil

 Bilarna som jämförs i tjänstebilskalkylen

  • Audi A6 Avant 40 TDI, 204 hk, 456 400:-
  • Volvo V90 D4, 190 hk, 397 700:-
  • Mercedes E 220 d Kombi, 194 hk, 429 900:-
  • BMW 520d xDrive Touring, 190 hk, 449 900:-
  • Volkswagen Passat GTE Sportscombi, 156 + 115 hk, 415 154:- (28 346 i bonusavdrag)

 

I vårt senaste test av kombibilar visade det sig att Audi A6 inte höll riktigt den nivå vi hoppades på. Den står inför extremt tuffa utmaningar när nivån i klassen är så hög.

En av de tuffaste utmanarna kommer inifrån koncernen, i form av laddhybriden Volkswagen Passat GTE.

Ju billigare bil desto lägre blir innehavskostnaden. Och tvärtom. Denna tumregel bekräftas i tjänstebilskalkylen för de fyra dieselbilarna i testet. Men för laddhybriden ser matematiken annorlunda ut. För både arbetsgivare och anställd.

Den betydligt dyrare BMW 520d kostar företaget nästan 2 500 kronor mer i månaden än Volvo V90. Restvärdet är sämre, skatten dyrare och däckskostnaderna högre. Vid 36 månaders innehavstid blir merkostnaden för BMW:n lika stor som prisskillnaden, knappt 90 000 kr. 

När det gäller testets enda laddhybrid, Volkswagen Passat GTE, är sambandet mellan pris och innehavskostnad inte lika självklart. Det beror dels på att det är en laddhybrid, som ger nästan 30 000 kr i klimatbonus, dels att ersättningen för tjänstekörning är högre för laddhybrider än för dieselbilar: 375 kr i månaden. 

Att erbjuda V90 som tjänstebil blir totalt sett några tior billigare i månaden än för laddhybriden Passat, för arbetsgivaren. 

För den anställde ser det helt annorlunda ut. Tack vare jämkningsmöjligheten blir skatten på förmånsvärdet minst 1 000 kr lägre för Passaten än för de fyra dieselbilarna. Till det kommer låg drivmedelsförbrukning vilket ger låga kostnader för privatkörningen. Och tjänstekörningen blir en ren intäkt. Nästan 900 kr netto för 125 tjänstemil i månaden. 

Medan dieselbilarna kostar nästan 3 500 kr i månaden och uppåt, blir totalkostnaden för att ha Passaten som förmånsbil 772 kr i månaden. Skattat och klart.

Det förutsätter att bilen alltid är fulladdad och att föraren inte har några längre körningar innan det är dags att ladda bilen igen. För då kan bensinnotan sticka iväg rejält. Men med 1 000 kr lägre förmånsskatt är det ingen risk att budgeten spricker. Laddhybriden blir alltid den billigaste tjänstebilen.

Läs också: Nya Audi A6 överraskar i första testet: Frånkörd av alla konkurrenter
Läs också: Begagnatguide: 5 populära kombidrömmar – här är ägarnas vinnare