Alrik: Därför vann Volvo XC40 titeln Årets Bil

Är XC40 världens bästa bil? Nej, säger Alrik. Kanske är den inte ens världens bästa Volvo. auto motor & sports testlag har nämligen en annan favorit.
Annons

Först ett grattis till Volvo!

Väldigt kul för Volvo att äntligen vinna titeln Årets Bil och det här var lite av en arbetsseger. Frågar du mig skulle XC90 tagit hem titeln när den kom: Nytänkande och modig med enbart fyrcylindringa motorer, väldigt tidigt ute med bra laddhybridteknik, modernt infotainmentsystem, högsta säkerhet, snygg design och väldigt praktisk.

Nya Volvo! Men i Årets Bil-sammanhang var den för dyr.

Nya XC40 är inte nyskapande på samma vis utan mer en krympt version av XC90. Det viktiga är att den finns i ett billigare segment som växer snabbt – att den är åtkomlig för fler eftersom priset kommer att krypa nedåt med enklare versioner. Den är snygg, säker, bekväm och väldigt mycket Volvo.

Och väldigt mycket roligare att rösta på en Seat Ibiza eller BMW 5-serie.

Om XC40 är världens bästa bil? Nej. Kanske inte ens världens Bästa Volvo – frågar vi testlaget är det just nu XC60 T8 med luftfjädring.

Läs mer: Volvo kör om alla konkurrenter – XC40 är Årets Bil


Det här är en krönika. Det innebär att åsikterna är skribentens egna.

Poängställningen i finalomgången:

Volvo XC40, 325 poäng.

Seat Ibiza, 242 poäng.

BMW 5-Series, 226 poäng.

Kia Stinger, 204 poäng.

Citroën C3 Aircross, 171 poäng.

Audi A8, 169 poäng.

Alfa Romeo Stelvio, 163 poäng.

 

I juryn ingår 60 motorjournalister från 23 länder. Varje jurymedlem får 25 poäng att dela ut till de sju finalisterna. Tio poäng är max för ”ettan” och minst fem bilar (av de sju finalisterna) ska få betygspoäng. Den som är snabb på att räkna i huvudet inser att det finns totalt 1.500 poäng att dela ut från juryn.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen