”Sänka hastigheten på landsväg? Det är idioti”

Det är inte farten som dödar utan ouppmärksamma förare, enligt Peder Karlsson.

”Sänka hastigheten på landsväg? Det är idioti”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nyligen nåddes vi av nyheten att farten ska sänkas på ett hundratal mil landsväg runt om i landet. Från 90 till 80. Allt för att rädda så många som möjligt av de 77 människoliv som togs i mötesolyckor under 2018, för att landet ska nå sitt mål om max 220 döda i trafiken 2020.

Jag tror inte ett skvatt på det. Jag tycker såklart att man ska göra det som går för att vi ska vara så säkra som möjligt i trafiken, men inte fasen är det dessa 10 km/h som gör att vi stryker med, eller? Jag tror uträkningen är gjord så att man tror att fler överlever själva smällen i 80 istället för 90 vilket säkert är sant. Men borde man inte fokusera på att det inte ska smälla alls?

Det känns som en luftåtgärd, precis som många av de miljöåtgärder som Daniel Helldén får skit för hela tiden. Man gör något som syns och uppmärksammas, men som egentligen inte påverkar något i någon positiv riktning över huvud taget. 

Men det är väl en lågt hängande frukt. Man skulle ju till exempel annars kunna öka antalet trafikkontroller för att få bort fyllerister från våra vägar. Det rapporterades in 26.000 rattfylleribrott förra året, trots att man nästan aldrig ser en polis ute på vägarna. Jag gör det inte i alla fall. Hur stort är det mörkertalet? Rattfyllerister dödar lika många som mötesolyckor. Tillsammans står de för hälften av alla döda i trafiken. 

"Man pratar i telefon, man äter, man kollar på filmer på telefonen, man skickar sms..."

Med fler poliser i trafiken kanske användandet av mobiltelefoner också automatiskt minskar. För jag tror inte det är farten som dödar, i alla fall inte de där sista kilometrarna i timmen. Jag tror det är att folk är så fruktansvärt ofokuserade när de kör.

Man ser det varenda gång man är ute och åker. Man pratar i telefon, man äter, man kollar på filmer på telefonen, man skickar sms, man sminkar sig, grejar med barnets nappflaska som ramlat ner i baksätet. Duttar med någon stor pekskärm. Ibland allt samtidigt. Man gör allt utom att fokusera på bilkörningen. Och ju långsammare det går, desto mer ofokuserad blir man är min teori. Att sitta i 80 på en spikrak landsväg är tråkigt, då hittar man på annat.

Jag menar på inga sätt att vi ska införa fri fart, men jag menar bestämt att en sänkning av hastigheten med 10 km/h på fina svenska landsvägar inte är någon lösning. Det är idiotiskt. 

Gör istället riktiga åtgärder. Upp med fler mitträcken, det borde rimligtvis sänka antalet döda i mötesolyckor med större säkerhet än lite sänkt hastighet. Se till att kolla fler mot fylla, fruktansvärt många fler än man kan tänka sig sätter sig i bilen med alkohol eller droger i kroppen. Se till att folk kör med rätt däck. Det är galet många, framför allt storstadsbor, som aldrig bryr sig om att sätta på vinterdäck på bilen, ännu fler som kör på gamla skitdäck som inte får stopp på en trehjuling. 

Nej, hörni. Sluta göra ogenomtänkta luftåtgärder bara för att det ska se bra ut. Tänk lite och gör saker som faktiskt gör skillnad på riktigt istället. Först då kommer siffrorna landa där ni vill.