Julia Brzezinska: Jag ska skicka ungarna på sommarkurs i häl-tå-teknik

"Jag tänker inte låta honom gå miste om 'kärringstopp' (det ordet kommer inte överleva) och nervositeten i att fickparkera i uppförsbacke, bränna sin första koppling och allt sådant som hör ungdomen till."
Annons

Julia Brzezinska: Jag ska skicka ungarna på sommarkurs i häl-tå-teknik

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Kylarköpings folkhögskola öppnar garageportarna till sin privata samling i år och har ett brett urval av motorkurser där fokus ligger på körglädje och gamla körtekniker.

Jag är själv lite sugen på att delta, man får nämligen köra olika manuella växellådor och lära sig den klassiska ”häl-tå-tekniken” som var vanlig förr. 

Och hör här vilka växellådor som finns i samlingen: Senaste generationen av Honda Civic Type R – tro det eller ej, men den är följsam och uppfordrande på samma gång, klick, klick, klick. En ”råtta”, alltså Audi R8 V10, med sin metalliska kuliss.

Klong säger det när man växlar upp till tvåan och stormar vidare. En tidig 911 med femväxlad dog leg-låda. Där alla växlar är omkullkastade och man på grund av reptilhjärnan kastar i backen när man ska fram och måste tänka ett varv extra innan man växlar för att det inte ska bli stavmixer av hela kuggeriet. Och en mer modern Porschelåda, den i 911 (997) GT3 RS 4,0.

Ja, sedan finns Mercedes lådor från åttiotalet också – som känns lite som att spela shuffleboard. Och lite andra kärva saker från förr. En manuellt växlad Kia Karens och Dacia Duster – för att man inte ska bli alltför nostalgisk.

Ovanstående är hittepå. Jag har inte hittat någon sådan sommarkurs. Men i framtiden kanske det kommer finnas i utbildningskatalogerna tillsammans med: ”Lär dig skriva för hand med blyertspenna” och ”Lär dig tyda en papperskarta”.

Mercedes ska sluta tillverka manuella lådor från och med nästa år. Och statistiken från Trafikverkets Förarprovsenhet visar att antalet som tar körkort för automatlåda nästan tredubblats i storstäderna sedan 2016. Samtidigt som andelen som tar körkort för manuell låda minskar i stadig takt. Man kan se lokala variationer, där fördelningen på mindre orter inte förändras i samma takt.

Att de manuella lådorna är på väg bort är ingen nyhet. I framtidens hybrid- och elbilar har de ingen given plats längre. Även om Toyota faktiskt har ett patent på en ”Pseudo Shifter”, som är en slags manuell låda för elbilar. Men Toyota sticker också ut i branschen med att ha sjukligt många patent på saker som aldrig blir av. De har tydligen 5 000 fler patent än tvåan på listan. Och personligen kan jag inte förstå vitsen med en manuellt växlad elbil.

Trafikverket har redan börjat se över sitt bestånd av uppkörningsbilar och EU håller just nu på att utarbeta det fjärde körkortsdirektivet. Sverige vill gärna ha en förändring eftersom dagens regler bromsar upp omställningen till elektrifierat – då många kanske tänker att de ska ha en manuellt växlad bil för barnens skull.

Jag får se hur jag själv gör när det har blivit dags för min son att börja övningsköra. Eller det får jag inte alls – jag tänker inte låta honom gå miste om ”kärringstopp” (det ordet kommer inte överleva) och nervositeten i att fickparkera i uppförsbacke, bränna sin första koppling och allt sådant som hör ungdomen till. Bara tanken på att få till det där perfekta dragläget i en hetlevrad gammal sportbil med manuell låda ger mig handsvett.

Men jag förstår också att det kommer att bli en utmaning att argumentera för den här typen av gammelmodiga företeelser – ungefär som mormor som skulle lära mig att laga trasiga strumpbyxor med en specialnål.

Det troligaste är att körkortsreglerna görs om så att även de med automatkörkort får köra manuella bilar i framtiden – om de gått en kort kurs.

Annons
Annons
Rulla till toppen