Alrik: EU-hotet mot A-traktorn kan vara det bästa som hänt

Anledningen till att Transportstyrelsen inte föreslår en höjning av maxhastigheten till 45 km/h är att man inte vill väcka EU-björnen, som dock redan har vaknat … Det kan bli det bästa som har hänt i A-traktorerna!
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Att höja hastigheten för A-traktorer kräver ett godkännande av EU – som inte gillar Sveriges särregler. Skulle det skickas in en ansökan om höjning av maxhastigheten skulle risken vara stor att A-traktorerna förbjuds.

Så har man resonerat.

Men det finns flera länder som är intresserade av att införa någon typ av A-traktorer, och de har skickat in ansökningar till EU, exempelvis Finland. Därför har processen dragit igång och den kan sluta med ett totalförbud, avslöjar Teknikens Värld.

EU-kommissionen tog enligt tidningen kontakt med regeringen redan i januari 2022 efter det att branschorganisationen för mopedbilar kontaktat kommissionens fordonsgrupp och uppmärksammat dem på att svenska myndigheter tillåter att man kan köra A-traktorer med AM-körkort som krav. Kommissionen anser att Sverige inte följer EU:s fordonslagar.

Vad betyder det här? I värsta falla att över 50 000 A-traktorer blir olagliga och att de mycket dyra och krock-osäkra mopedbilarna blir de enda alternativen för ungdomar att ta sig fram på våra vägar.

Men det här är kanske det bästa som kunde ha skett? Med krav på ”riktigt” körkort, bältes- och vinterdäckskrav, maxhastighet på 50 km/h och kanske obligatorisk GPS-spårning som övervakar att fartbegränsningen inte överskrids finns det kanske en chans att EU kan godkänna fordonen – och då är vi alla vinnare.

Som det är nu har regelverket varit för mesigt vilket bevisas av att det i år skett över 300 olyckor och minst tre dödsfall.

Den förra svenska regeringen skulle ha svarat senast i juli i år men lyckades skjuta på kravet till efter valet. I slutet av oktober var det därför den nya regeringens sak att svara på kommissionens frågor.

Om EU-kommissionen inte tycker att Sverige svarat tillfredsställande kan A-traktorerna bli ett fall för EU-domstolen och där en stämning kan beredas redan i början av 2023.

Annons
Annons
Rulla till toppen