Cathie Björk: Hybrider är framtiden!

Men inte de du tänker på. ”De hybrider som faktiskt kan slå hårt framöver är de elbilar som får två olika sorters batterier”.
Annons

Cathie Björk krönika vinjett
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Så verkar flertalet biltillverkare resonera allt mer när deras försök att massproducera rena elbilar med förtjänst gått i prutten. Man drar ner på produktionen eller minskar sina satsningar på den omställning man faktiskt behöver göra. De som kör förbränningsmotor och vill uppdatera sig för att vara lite modern ”anno 2019” hejar nu högt åt planerna.

”Vad var det jag sa! Jag kommer aldrig att behöva köpa en ren elbil. Hybrider är det bästa av två världar!”

Men vad är det som egentligen sker? Låt mig förklara.

Några som uttryckligen sagt att de ska hejda sig lite och gå långsammare fram med sina elektrifieringsambitioner är GM, Toyota, Ford, VW och Stellantis-gruppen, för att nämna några. De storskaliga grandiosa jättesatsningarna som skulle transformera bolagen inför framtiden har mattats av. Batterifabriker skjuts fram och produktionslinor och hela fabriker sätts på paus.

Samtidigt måste man hålla skenet uppe för aktieägarna. Vem har missat Toyotas mantra om solid state-batterier inom några år? Toyota har sagt det många gånger nu och varje gång är det tre år bort.

En del av tillverkarna påstår nu att hybrider måste bli en del av lösningen. Man hävdar att förbudet mot försäljning av nya ICE-bilar från 2035 är orimligt och måste ändras. Var vaksam på hur man kommer att driva lobby kring detta. Den enda anledningen är kort och gott att man inte kan bygga elbilar med lönsamhet idag.

Man är inte heller beredd att ta de år av förluster som krävs för att till slut nå lönsamhet när volymerna ökar. I detta fall spelar storleken en helt avgörande roll.   

Tillverkarna gör det inte för att tekniken är bättre. Det är helt enkelt gammal hederlig projicering det handlar om. Istället för att ta tag i sin egen skit pekar man åt ett annat håll. På något man kan. Bygga ICE-bilar. Där tjänar man pengar.

En hybrid är dock en mer komplex bil med mer servicebehov och mer saker som kan strula. Det blir dyrare för dig. Livslängden på små batteripackar som förbrukar hela cykler varje dag kommer dessutom snabbt att bli dåliga.

Köper du en hybridbil idag är det som att pinka i brallan när man fryser. Andrahandsvärdet på en fem år gammal hybrid med kasst batteri som ger två mils körning vintertid blir tyvärr inget annat än en bil med förbränningsmotor. Dessa kommer att rasa allt mer i värde i takt med att förbudszonerna ökar. Hybrider är inget annat än en sminkad gris. En övergångsfas. Lite som blötsnö. En förbannelse mellan årstiderna.  

Avgasbilar kommer att bli som rökning på offentliga platser till slut. När vi väl vant oss med ren luft kommer förbränningsmotorer att vara lika uppskattade som en rökare på en offentlig plats. Nu kommer detta inte att ske detta årtionde, men jag är rätt säker på att efter 2035 kommer vi att se stora förändringar i opinionen. Och politikerna gör oftast som opinionen vill. Allt annat är politisk harakiri. Räkna med fler förbud.

De hybrider som faktiskt kan komma att slå hårt framöver är dock de elbilar som får två olika sorters batterier i bilen. En sort för prestanda och en annan för räckvidd eller pris. Detta är en spännande blick in i framtidens hybridteknik. 

Cathie Björk: Vad fan får jag för pengarna?
Annons
Annons
Rulla till toppen