Fickparkera rätt och lätt – här är de 5 vanligaste misstagen

Misslyckas du ofta vid fickparkering? Då gör du ett eller flera av de här felen. Glöm inte att tipsa de som behöver bli bättre.

Fickparkera rätt och lätt – här är de 5 vanligaste misstagen
För de som övningskör är det säkrast att träna på en stor parkering och använda gummikoner.

Varför är det så svårt? Fickparkering borde ju vara som att cykla, har man en gång lärt sig så sitter det för alltid. Ändå har många svårt med fickparkering, trots ett körkort som kan ha rätt många år på nacken.

För ett år sedan publicerade vi artikeln "Fyra enkla steg för en perfekt fickparkering – varje gång" och ni som inte läst den kan klicka på länken. Fickparkering är inte så svårt, när man väl fått in den rätta snitsen.

Den ovan nämnda guiden kan vara en bra början om man behöver nya idéer för att förbättra den ädla konsten att fickparkera. Men för att förbättra färdigheterna ytterligare så listar vi nedan fem vanliga misstag. Använd våra fyra tips och undvik de fem felen – då ska det gå mycket bättre att parkera nästa gång.

 

1) Parkeringsutrymmet är för litet

Kan låta som en självklarhet men många missbedömer sin egen bils längd. Eller överskattar utrymmet mellan de parkerade bilarna. Lika fel båda två.

Även om man väldigt gärna skulle vilja parkera i den lediga parkeringsfickan så gäller det att ibland inse fakta: utrymmet är för litet. Leta efter en annan parkering istället för att skada din egen och andras bilar.

 

2) Fel startpunkt

Det finns många regler för hur man ska fickparkera men ett av de vanligaste misstagen är att välja fel startpunkt. Står din bil för långt "bak" (för långt in i det lediga utrymmet) blir det omöjligt att få in bilen, oavsett hur du rattar.

Du måste placera din bil så långt fram att bakaxeln befinner sig ungefär vid bakre stötfångaren på den parkerade bilen. Bäst är att stanna ytterligare en liten bit längre bort så att man har bilen i rullning när ratten ska vridas första gången.

 

3) Vrida ratten när bilen står still

I stort sett alla moderna bilar har rattservo och inte sällan ett progressivt servo som ökar kraften vid låga hastigheter. Det är därför lätt att vrida på ratten även när bilen stannat.

Men vrid inte ratten när bilen står still, då är det väldigt svårt att pricka in rätt vinkel. Som förare får man en mycket bättre känsla för hur bilen ska vinklas in om den samtidigt är i rörelse.

 

4) För stort avstånd i sidled

Ett vanligt misstag vid fickparkering är att ligga för långt ut i gatan. Om parkeringsutrymmet samtidigt är litet på längden så är parkeringen i stort sett dömd att misslyckas, från början.

Placera därför din bil ganska nära den bil som redan parkerat parallellt med trottoaren. Vid första rattrörelsen glider framänden på din bil ut i gatan (se upp både framåt och bakåt) och det enda man sedan måste hålla koll på är att göra en rak linje bakåt, innan den sista rattrörelsen.

 

5) Fel uppmärksamhet

Det gäller att sikta rätt och i de flesta fall vända blicken bakåt. Att bara ha uppmärksamhet framåt och helt lita på backspeglarna fungerar inte för alla förare. Möjligtvis med undantag för lastbilschaufförer som kan vara helt otroliga på att backa med släp.

Om du ständigt misslyckas med fickparkeringen kan det därför vara bra att välja ett annat sätt att fästa blicken. Till exempel att vrida överkroppen så mycket det går och titta bakåt. Glöm dock inte att hålla koll på hur framänden svänger in på slut av manövern. Testa dig fram vilken metod som funkar bäst.

 

Om det är någon tröst i sammanhanget så har förmågan att fickparkera inget att göra med körskickligheten i övrigt. Artikelförfattaren har i sitt jobb mött en hel del racing- och rallyförare och vid ett flertal tillfällen förvånats över den bristfälliga förmågan att fickparkera. Porsches film om fickparkering, med Mark Lieb (se bildlänken nedan), är gjord med glimten i ögat men förmodligen inte helt tagen ur luften.

Börja svänga hjulen när bakaxeln på din bil nått stötfångaren på bilen vid trottoaren. Sväng ratten snabbt och sikta in dig på fronten på den andra bilen. Tänk på att framänden på din bil nu svänger ut i den andra körbanan.

Vinkeln för att komma in i parkeringsutrymmet ligger kring 45 grader. Det knepiga är att veta precis när det är dags att återigen vrida på ratten för att vinkla upp bilen parallellt med trottoarkanten. Men en hjälp kan vara att börja när det yttre bakhjulet (ut mot gatan) är i nivå de bilar som redan står parkerade.

Jo, små bilar är lättare att fickparkera. Men det finns ju gränser för allt...

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har inga problem med att fickparkera! (= gasa)
59
23