Audichef bekräftar: Volkswagen skrotar prestandamotorn i Golf R400

Volkswagen inleder en enorm satsning på elbilar på bilsalongen i Paris. Då ska märkets nya "folkelbil" visas upp, med lång räckvidd och futuristisk design.

Men dieselskandalen innebär också att något måste prioriteras bort. I april valde Volkswagen att skrota den nya prestandaversionen av Golf, som skulle heta Golf R400. Den skulle ha en trimmad version av turbomotorn på 2,0 liter från Golf R.

De som hoppades på att prestandamotorn kunde dyka upp i någon annan modell lär bli besvikna, för nu väljer koncernen att också skrota utvecklingen av motorn.

"EA888-motorn på 400 hästkrafter är död", säger chefen för Quattro GmbH hos Audi, Stephan Reil, till Autoblog.

Ingenjören bakom Volkswagens 400-hästarsmotor har tidigare jobbat på Mercedes-AMG och ansvarade för 2,0-litersmotorn som bland annat finns i Mercedes-AMG A 45.

Målet var att Volkswagens prestandamotor skulle kunna monteras i alla bilar som baseras på MQB-arkitekturen, för att stärka modellens prestandaimage.

Men Audi har uppdaterat den femcylindriga turbomotorn i TT RS, som erbjuder i princip likvärdiga prestanda, tillsammans med ett mer karaktäristiskt ljud. Det blev billigare att vidareutveckla turbofemman än att fortsätta med turbofyran.

"Om vi väljer den fyrcylindriga motorn blir den otroligt dyr, och då har vi ändå bara en fyrcylindrig motor", säger Stephan Reil.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kör hellre en femcylindrig än en fyrcylindrig motor!
295
43