Lustig? Inte alls – har lika mycket vrid som Agera RS

Först var det ryktesuppgifter som märkligt nog läckte ut på GM:s egen sajt Powertrain. Men nu har General Motors bekräftat att siffrorna för den modifierade...
Annons

Först var det ryktesuppgifter som märkligt nog läckte ut på GM:s egen sajt Powertrain. Men nu har General Motors bekräftat att siffrorna för den modifierade Duramax diesel-V8:an L5P i Chevrolet Silverado HD stämmer.

De som tänkt sig att dra väldigt stora båtsläp i framtiden behöver inte leta längre. Toppeffekten i L5P Duramax-V8:an på 6,6 liter anges till 445 hp, vilket justerat till europeiska hästkrafter blir 451 hk.

Och som alla redan gissat är det vridet som imponerar mest i dieselmotorn. Vridmomentet uppges toppa 910 lb-ft vid 1.600 rpm, omräknat till newtonmeter blir det 1.234 Nm. Nästan lika mycket som i Koenigsegg Agera RS, som ger minst 1.000 Nm mellan 2.700–6.170 rpm och toppar 1.280 Nm vid 4.100 rpm.

Systermodellen GMC Sierra HD får samma drivlina inför årsmodell 2017, som lanseras i höst tillsammans med Chevrolet Silverado HD.

Effektökningen i Chevrolet Silverado HD Duramax räcker nu för att ställa sig jämsides med huvudkonkurrenten Ford Super Duty som med 6,7-liters Power Stroke V8-diesel ger 925 lb-ft i vrid och toppar 440 hp.

Lustig? Inte alls – har lika mycket vrid som Agera RS
General Motors har bekräftat att siffrorna för den modifierade Duramax diesel-V8:an L5P i Chevrolet Silverado HD. 1.234 Nm är inte att leka med.
Annons
Annons
Rulla till toppen